Vliegvis DIYhttp://home.deds.nl/~karelgol/gfx/banner3.jpg

Zelf maken

In dit deel van zelf maken een beschrijving van het maken van onderdelen en gereedschappen die voor de afbouw van je hengel nodig zijn en van accessoires bruikbaar voor elke soort hengel. Kijk voor een beschrijving van specifieke gereedschappen nodig om een splitcane blank te bouwen in de splitcane sectie.

Gereedschappen

Onderdelen

Kurkklem 1

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/kurkklem.jpg

Voor het opbouwen van een handvat uit kurkringen op de blank. Niet zelf gemaakt, maar uit de foto lijken me de benodigdheden duidelijk.

Kurkklem 2

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/kurkklem2.gif

Voor het opbouwen van een los handvat uit kurkringen.

Boodschappenlijstje:

  • 1 stuk draadeind M8 van ca. 30 cm.
  • 1 zelfborgende moer M8
  • 1 vleugelmoer M8
  • 2 carrosserieringen M8
  • 2 onderlegringen M8 voor het inklemmen van de al gelijmde kurkringen voordat het draadeind in de draaibank gezet wordt. De carrosserieringen zijn nodig om de kurk over de gehele dikte aan te kunnen drukken tijdens het lijmen, maar zitten in de weg(te groot) wanneer het uiteinde van het handvat in vorm gebracht moet worden.
  • rolletje teflontape (om een waterkraan lekdicht op een muurplaat te zetten)
  • Bij gebruik van een kolomboor om het handvat te draaien, ik had toen nog geen hobby draaibankje, een stuk of 3 nylon ringen van 16mm diameter en 5 mm dikte. Het doel is dat deze 3 ringen vallen in het gat midden in de onderplaat van de kolomboor, zodat het draadeind ook onderaan gesteund is en niet kan gaan slingeren.

Gebruiksaanwijzing voor het lijmen:

  • plaats een carrosseriering boven de borgmoer
  • wikkel het draad eind in met teflontape. Dit zorgt ervoor dat de binnenkant van de kurken niet op het draadeind plakt.
  • Schuif de kurkringen op het draadeind, met voldoende watervaste houtlijm tussen de schijven.
  • plaats een carrosseriering
  • klem de kurkschijven op elkaar met de vleugelmoer
  • Verwijder de overtollige lijm zolang deze nog vloeibaar is
  • Laat alles een nachtje staan drogen

Wikkelsteun

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/wikkelsteunen.jpg

Benodigd: 4 stukken hardhout van ca. 15 cm. lang 1 a 1,5cm dik en ongeveer 8 cm breed en 1 vel meubel antikrasvilt. Zaag in het midden van 2 stukken een V-vormige uitsparing (hoeken van 45 graden) van 3 cm. diep. Beplak deze V's met een strook antikrasvilt van de dikte van het hout. Bevestig de bovenstukken op de grondplaten d.m.v. schroeven en lijm. Denk er wel aan de schroeven te verzinken anders gaan de grondplaten wiebelen. Als je wilt (of je moet van je vrouw) kun je de onderkant van de grondplaten ook nog beplakken met rondjes antikrasvilt.

Als alternatieven heb ik in 200 Hengelbouwtips nog steunen gezien, gebogen uit een stalen klerenhangertje, maar het contact staal en carbon lijkt me niet bevorderlijk voor het uiterlijk van je hengel. Andere mogelijkheden bieden het gebruik van de inschroefbare kunststof hengelsteunkoppen die door wedstrijd/karpervissers wel worden gebruikt.

Een wikkelsteun inclusief wikkelgarenhouder gemaakt bij de NNVV en in gebruik bij de hengelbouwcursussen.

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/wikkelnnvv.jpg

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/simpelwikkel.jpg

Het simpelste alternatief om te wikkelen.

Wikkeldraadhouder

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/wikkelgarenhouder.jpg

Boodschappenlijstje voor deze:

  • een blokje hardhout van 110 x 150 x 35 mm
  • een vel rubber van 110x150mm
  • 2 stukken draadeind M6 van 12cm
  • 6 carrosserieringen M6
  • 4 moeren M6
  • 2 vleugelmoeren M6
  • 2 veren (van de klemmen van een oude acculader)
  • 2 ogen die ik van een oude spinhengel gehaald heb

De draadeinden zijn met epoxylijm in het blokje vastgezet. Van de oogjes heb ik de pootjes verbogen en ze toen gewoon in het hout geslagen met een hamer. In de 3 gaten links zet ik de gewichtjes die ik normaal gebruik voor het maken van getwijnde leaders. Hij verschoof me iets te snel. Inmiddels heb ik dat opgelost door een vel rubber onder het blokje te plakken. Vlak boven het blokje zit een moer die ook met epoxy vastzit (de lijm kwam eruit toen ik het draadeind in het gat drukte). De montage van een klosje wikkelgaren van beneden naar boven:

  • carrosseriering
  • klosje garen
  • carrosseriering
  • veer
  • carrosseriering
  • moer M6
  • vleugelmoer M6 om de moer te borgen

Aanpassing/vereenvoudiging

Omdat de draad na het afsnijden nog wel eens onder de klosjes schoot (en dan lastig weer te pakken te krijgen was) heb ik de wikkeldraadhouder aangepast met een instelbare draadspanner van een oude naaimachine. De draadeinden, veren en ringen en moeren zouden nu vervangen kunnen worden door 2 deuveltjes (spijkers?) om de klosjes op te zetten. De klosjes zelf hoeven immers niet meer voor draadspanning te zorgen.

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/klosjes0001.jpg

Spine finder

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/spinefinder.jpg Deze heb ik zelf gemaakt, maar ben er nog niet erg tevreden over. Zorg dat je een paar kogellagers te pakken krijgt met een binnen diameter van ca. 15mm. Dat is voor de meeste vliegenhengels ruim voldoende.

Deze zag ik op eBay, de simpelheid zelf. Een conus op een kogellager gemonteerd in een plankje. Je gebruikt hem door de onderkant van je blank op de conus te zetten en dan met je wijsvinger de top naar beneden te duwen. De hengel zal altijd zo gaan staan dat de zachte kant aan de binnenzijde van de bocht is.

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/spinefinder2.jpg

Droogmotortje

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/droogmotor.jpg http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/droogmotorback.jpg

Deze is gemaakt van een oud grill motortje, eerst gebruikte ik een ruitewissermotor met een aparte voeding, maar dit scheelt weer ruimte. Plus dat de draaisnelheid wat langzamer is (2 rpm) dan de ruitewissermotor (ik meen ca. 10 rpm). Zorg wel dat de as op dezelfde hoogte is als de onderkant van de V in je wikkelsteunen. Uit veiligheidsoverwegingen kun je het beste ook de achter en bovenkant afsluiten, maar voor de foto heb ik deze weggelaten.

Inmiddels ben ik ook op diverse sites in plaats van de boorkop een eigengemaakte koppeling tegengekomen. Dit is een dop van een spuitbus of een PVC dop waar aan de vier zijden een schroefje in gedraaid is. Tussen de tegenover elkaar liggende schroefjes wordt een elastiek gespannen. Om de blank aan te laten drijven steek je deze gewoon tussen de elastieken op het kruispunt.

Ook zijn er momenteel discussies op het internet gaande over een hoger toerental. Dit schijnt makkelijker lakken te zijn.

Kurken handvat

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/mixedcork.jpg Een voorbeeld van (een) mogelijkheid die je hebt als je zelf je handvat uit kurkringen hebt opgebouwd. Hier zijn de normale kurkringen afgewisseld met zgn. burl cork. Ik moet nog uitzoeken wat dat precies is, maar ik kreeg het volgende antwoord op rodbuildingforum.com van de bouwer van deze hengel op de vraag hoe hij dit gedaan had. " The colors in the grip are red burl cork. Ordered from Mudhole I think. I think they have 3 or 4 colors."

Inmiddels (bedankt Henk) heb ik te horen gekregen dat dit gemalen en geperste/gelijmde kurk is. eigenlijk hetzelfde als de kurken schuurblokjes uit de hobby / gereedschapswinkel. Op Dirks flyfish site staat een beschrijving hoe hij voor zijn zoontje van allerlei afvalstukken een vliegenhengeltje gebouwd heeft. Voor het handvat gebruikte hij kurk van zo'n schuurblokje.

Het handvat in vorm brengen:

In oudere boeken wordt vaak de volgorde aangehouden:

Ik werk liever direct met schuurlinnen, omdat ik het draadeind (zie Kurkklem 2) inklem in een hobby draaibankje en daardoor eigenlijk de hele grove stappen niet nodig ben. Breng met grof schuurlinnen de basisvorm in de kurk aan en gebruik steeds fijner tot ca. P300-400 om de uiteindelijke "zachte" afwerking te kunnen voelen.

Uit de hand werkend, vooral als het handvat(zie Kurkklem 1) op de blank gelijmd is, zou ik wel beginnen met een vijl om de basisvorm aan te brengen, waarbij je wel het handvat na elke twee streken moet draaien. Hierbij is het ontzettend belangrijk, wat bij een draaibankje automatisch gaat, dat de kurk rondom even dik wordt. Ook bij het afwerken met fijn schuurpapier het handvat blijven draaien.

Als je al een hengel hebt waarvan je de vorm en grootte van het handvat wil kopiëren, meet dan ongeveer om de centimeter de dikte van het te kopiëren handvat en zorg dat je voor de laatste schuurstap (het fijnste) iets minder dan 1 millimeter van deze maat vandaan bent met je nieuwe handvat.

Een andere manier om je handvat te vormen kreeg ik toegestuurd van Kees Hagoort, die de handgreep van zijn Sage LL op de volgende manier kopieerde, bedankt daar voor!

Voor de handgreep gebruikte ik een stuk dik triplex (20 mm) waar ik het contour van mijn favoriete greep op had getekend en uitgezaagd. Dit voorzien van grof schuurpapier. Het ruim aan de maat gedraaide kurk verder op maat en in model gebracht met mijn contour schuurblok. Dit werkte perfect. Als laatste nog met fijn en fijner schuurpapier nageschuurd.

Bij de foto van het schuurblok zie je nog een paar hulpstukken liggen. Dit zijn in totaal 3 stukjes RVS buis met daarin 3 verschillende maten RVS klemmen die je verend in je blank kan zetten om deze in de boorkop van de lakmotor te doen. Ook dit werkt perfect en beschadigd de blank niet.

http://home.deds.nl/~karelgol/gfx/schuurvorm.jpg