24 maart 2004 zie ook
printversie (zonder beelden en kleuren)
De fenomenologie heeft een
bijzondere kijk op de tijd. Zoals de mens een ruimte bewoont en vanuit
zijn eigen perspectief vulling daaraan geeft, zo doet hij dat ook met de
tijd. Hij bewoont de tijd. Tijd en ruimte als abstracte ideeën bestaan niet;
het is altijd een subjectief beleefde ruimte en subjectief beleefde tijd:
'temps vécu'. De existentialisten gaan nog verder.
De wezensstructuur van de mens is zijn 'temporalité'. De mens is niet af,
maar heeft nog steeds te zijn. De mens valt niet samen met zijn
verleden, maar is keuzegericht op de toekomst. |
Jean Paul Sartre, 1905-1980,
zie ook Sartre
Online |
Maurice Merleau-Ponty, 1908-1961
zie ook site
|
In het begin schiep God hemel en
aarde |
In het
begin was de big bang
|
In het begin was ook het Woord
(evangelie Johannes), maar het begin was ook de Chaos (Griekse mythe).De
mens is gefascineerd door het begin van het heelal, maar ook naar het begin
van zichzelf. Heeft het heelal een begin gehad, heb ik zelf een begin gehad?
Religies, maar ook wetenschappen hebben zich
driftig met deze vragen beziggehouden. En deze vragen betreffen ook allemaal
de tijd. Heeft de tijd altijd bestaan of heeft de tijd een begin gehad?
|
Is
er altijd wel oorzaak-gevolg? 1. er
moet een bepaalde tijd verstrijken tussen oorzaak en gevolg.
2.richting van het causaal verband is
altijd van vroeger naar later. Elke schakel in deze keten is een proces
waarbij het begin gevormd wordt door een gevolg.
3 de voortzetting van een proces, wanneer
dit eenmaal verloopt, behoeft geen verklaring. |
We zijn er aan gewend geraakt om vooral het causale
denkpatroon te gebruiken, terwijl er ook nog andere denkpatronen zijn: *
finaliteit
* gelijktijdigheid
* cyclisch
* synchroniteit |
"We
denken zo sterk in termen van oorzaak en gevolg dat als dat verband er niet
is we geneigd zijn om dan maar het repeteren te omarmen. Niet als een apart
fenomeen, maar als een (mindere) vorm van causaliteit. Zo ook het idee big
bang - big crunch - big bang - etc.. Nadat de oerknal was bedacht (en later onderbouwd
kon worden) werd aan de uitdijing de daarop volgende ineenstorting gekoppeld.
Niet omdat daar onderbouwing voor was, maar omdat het uit het
verwachtingspatroon volgde en zo elegantie had. Inmiddels weten we dat de
uitdijing versnelt inplaats van afremt en het universum veel groter en de
hoeveelheid materie veel kleiner zijn dan werd gedacht. In het boek van Rees
kun je lezen dat voor het doen stoppen van de uitdijing het heelal een
gemiddelde massa van 5 waterstofatomen per m3 moet hebben (zwaartekracht
compenseert dan expansiekracht), maar dat met alle te vinden materie (zichtbare
en donkere tesamen) daar ver onder wordt gebleven. Dus is er wel een begin
te duiden, maar zal er nooit een eind zijn." schrijft Jim van der
Heijden. |
Heeft de tijd een
begin gehad? Newton was er van
overtuigd dat de tijd (en ook de ruimte) absoluut was. De tijd heeft altijd
bestaan, heeft geen begin en einde, is eigenlijk eeuwig. |
Isaac
Newton, 1643-1727
zie
ook de site |
Immanuel Kant, 1724-1804
zie ook de site
|
Maar, wacht eens, zei Kant.
Als het heelal werkelijk geschapen was, waarom is het nodig geweest oneindig
te wachten op de schepping van het heelal? Als het heelal daarentegen altijd
had bestaan, waarom had dan alles wat nog ging gebeuren niet al lang
plaatsgevonden, zodat de gecshiedenis vkooorbij was? En waarom had het
heelal nog geen thermisch evenwicht bereikt en had niet alles dezelfde
temperatuur? Zie Hawking, Het Universum, blz. 40. |
de
onbewogen beweger? |
|
|
|
|