De mens is hartstochtelijk op zoek naar zin in zijn
leven, maar wordt daarbij achtervolgd door de tijd, die dat zoeken ernstig
belemmert en dwarsboomt. De mens zit gevangen in de tijd, tussen begin en
einde en probeert met alle macht de grenzen van de tijd te passeren. Maar
de mens draagt ook een onwrikbaar verlangen in zich mee naar een tweede of
eeuwige jeugd, naar herkansing, naar eeuwig leven Hij is een wezen van de
wijkende horizon.
Maar de
feiten spelen hem parten. Hij weet dat aan alles een eind komt, ook aan zijn
leven en aan de heel hem omringende wereld.
|
Filosofen en psychologen zijn geboeid door het mysterie van de tijd en
hebben over de tijd en het verlangen van de mens naar eeuwig leven grondig
nagedacht. Religies kunnen zich niet neerleggen, dat de mens en heel de
wereld vastgeklemd zitten tussen begin en einde, tussen geboorte en
dood.Zij houden de mens een “glimp van de eeuwigheid” voor.
Hoe kunnen we zinvol leven met de tijd die ons achtervolgt en die ons naar
een definitief einde brengt? En is een uitzicht op eeuwigheid wel zo
aanlokkelijk? |
Onder auspiciën van de
Seniorenacademie Brabant wordt een cursus gegeven over tijd vanuit een
filosofische en psychologische invalshoek.
De volgende onderwerpen worden
aan de orde gesteld:
- wat is tijd, wat zijn de grenzen aan de tijd, begin
en einde; bestaat tijd echt of is het slechts een gedachte van ons?
- hoe beleeft men de tijd (verleden en toekomst), wat
is herinnering, verwachting, afwachting, levenstijd, en levenstijdperken?
Welke houdingen kan men aannemen ten aanzien van tijd en vergankelijkheid?
- wat is de zin van de tijd: vergankelijkheid en
eeuwigheid, sterfelijkheid , utopie en Apocalyps (einde van de wereld)
-
de mythische
beleving en uitbeeldingen van tijd, eeuwigheid en apocalyptiek
|
de cursus wordt gegeven in Breda, HOGESCHOOL
AVANS, Hogeschoollaan 1
4 februari tot en met 14 april 2004 |