4-02-04  11-02-04 18-02-04 3-03-04 10-03-04  24-03-04  31-03-04 07-04-04 14-04-04

10 maart 2004

 

printversie (zonder beelden)

Aristoteles Lange tijd heeft het denken van Aristoteles  onze opvattingen omtrent tijd beinvloed. Tijd is volgens hem het getal of de maat van de gemeten beweging voor en na. Tegenwoordig is er binnen de filosofie en natuurkunde sprake van andere tijdsopvattingen, zoals bijvoorbeeld die van Augustinus, Bergson en Whitehead.

 

 

Henri Bergson, 1851-1941

 

Iedereen weet ongeveer wat tijd is en de meesten zijn daar tevreden mee. Tijd is gewoon datgene wat de klokken aangeven. En daar moet je verder niet over zeuren, zegt Einstein. Aristoteles: tijd is een getal dat de beweging meet. Alles wat beweegt, verandert in de tijd. De meest voor de hand liggende beweging is de plaatselijke beweging. Deze plaatselijke beweging wordt geijkt  met andere bewegingen in het heelal. Maar is hiervoor wel een standaard? Of hoe kun je de tijdsmaat ijken? Maar er zijn ook filosofen en natuurkundigen die een radicale bezinning op de tijd voorstaan. Dit vereist wel het verlaten van gangbare begrippen omtrent tijd.

A. Whitehead

 

AUGUSTINUS, EEN BISSCHOP IN STRESS (354-430), een workaholic, een overijvere pastor, ten diepste begaan met het zieleheil  van zijn gelovigen, raadt de mensen aan om tijd te nemen voor bezinning en gebed, terwijl hij zelf ingeklemd zit in een overvolle agenda.

Hij is rusteloos, zoekt steeds opnieuw naar rust en stort zich van de ene aktiviteit in de andere. Hij benijdt zijn broeders, die rustig in het klooster verblijven en leven op de regelmaat van de getijden.

met de waterklok vervlood de tijd van Augustinus

"op de drempel van uw deur nog steeds vastgeplakt in kwalijke stroperigheid van zijn zaakjes, terwijl hij laverend met de teugels der lusten, verdrietigheden en pleziertjes de halster van het vooraf en achteraf aandoet. De deur is nog niet geopend, dat is alleen beloofd. Maar het zal pas morgen gebeuren, het ligt nog in de toekomst; en laat men nou net dood zijn als eenmaal de tijd gekomen is" aldus de filossof Lyotard over Augustinus.

   Lyotard, +1998                             

 

Door de tijd raken we geëngageerd met het verleden, zegt Augustinus. De tijd is geen lege huls waar de gebeurtenissen doorheen gaan. De gebeurtenissen zijn zelf verbonden met de tijd en leggen beslag op ons. Op een existentiële manier beschrijft Augustinus zijn tijdsbeleving. Zijn heden is overvol. Maar de herinnerting aan zijn verleden is zo belangrijk, dat er een geestelijke dimensie werkzaam is (vita beata : zin van het leven)

 

In de verwachting neemt men een voorschot op de toekomst. Agustinus onderscheidt dan ook drie tijden:

* de tegenwoordige tijd van het verleden

*de tegenwoordige tijd van het heden

* de tegenwoordige tijd van de toekomst

De tijd is de beweging van de menselijke ziel , van de menselijke psyche. De tijd werkt in de geest wonderlijke dingen uit.

                           

Augustinus neemt afscheid van een circukair tijdsbegrip, dat in zijn tijd erg populair was hij ontwerpt een lineair tijdsbeeld. Een van de kenmerken van dit tijdsbeeld is het geloof in een utopie. Deze utopie heeft Augustinius in detail beschreven in  "de civitate dei"', de Stad Gods.                         
kijk  ook eens naar de links  

welkom * reader * toevoegingen * forum * links * email  * zinzoeken in een bodemloze put