| Anderen echter, zoals Tipler zijn veel optimistischer. We 
    leven in een gesloten heelal; Alles zal naar elkaar toe komen, naar een punt 
    Omega (denk ook aan Teilhard du Chardin). Bij het punt Omega zal het leven 
    alles omavtten, dus het hele heelal: alomtegenwoordig. Ook de informatie 
    uit het verleden: alle lichtsignalen komen bij elkaar: alwetend. 
    Het leven zal dan ook alle processen reguleren: almachtig. 
    Het punt Omega is de hoogste intelligente persoonlijkheid waar al het 
    leven deel aan zal hebben (Prigonine)  | 
     
     
    Frank Tipler 
    http://www.math.tulane.edu/~tipler/   | 
  
  
    |   
    Ik zal een 
    jaar of zeven zijn geweest toen na een dagje speeltuin een kijkkastje dat ik 
    daar had gezien mij bezig bleef houden. In dat kastje waren kartonnen 
    kaarten met hun onderzijde aan een centrale as bevestigd. De bovenzijden van 
    de kaarten werden tegengehouden door een nok. Door aan de slinger aan de 
    zijkant van het kastje te draaien werden de kaarten één voor één langs de 
    nok getrokken en kwamen daardoor snel in en uit het gezichtsveld terwijl je 
    door de kijkopening van het kastje keek. Op iedere kaart stond een 
    zwart-witte prent die steeds iets van de vorige verschilde. De snelle 
    wisseling gaf de indruk van beweging.  
    
      
    
    Ik bedacht 
    dat zo’n kastje een wereld op zich is. Het volledige verhaal van die wereld 
    met zijn verleden, heden en toekomst is gestold en tijdloos in dat kastje 
    aanwezig. Tot een kijker die wereld in beweging zet en zo verandering en 
    tijd laat ontstaan. Kort daarna begreep ik dat speelfilm volgens hetzelfde 
    principe werkt. Een reeks van stilstaande beeldjes met elkaar opvolgende 
    veranderingen die door ze snel aan het oog voorbij te laten trekken de 
    illusie van beweging wekken. Net als het kastje met kartonnen plaatjes maar 
    dan met veel meer beeldjes. 
    
      
    
    En dus 
    meer mogelijkheden. Ik stelde me een oneindig lange filmstrook voor waaraan 
    oneindig veel andere filmstroken grenzen die bij ieder beeldje alle 
    alternatieven voor dat beeldje geven. Als ik daar van een afstand naar zou 
    kijken dan zou ik een onbeweeglijke, tijdloze wereld zien zonder verleden, 
    heden en toekomst waarvan ik in één oogopslag alle mogelijke verhaallijnen 
    van begin tot eind zou kennen. Maar als ik me in die wereld zou begeven door 
    een personage beeldje voor beeldje te volgen dan zou ik niet weten wat ieder 
    volgend beeldje zou brengen en er verandering en duur ervaren evenals 
    verleden, heden en toekomst. En hoewel alles vastligt zou ik toch een vrije 
    keuze hebben aangezien er steeds uit verschillende vervolgbeeldjes gekozen 
    kan worden.  
    
      
    
    Ik heb 
    toen een tijdje met de vraag rondgelopen of het leven ook zo zou kunnen zijn. 
    Zou alles al bestaan en altijd hebben bestaan, maar is dat niet te 
    onderkennen als men zich aan de fysieke wereld heeft verbonden en beeldje 
    voor beeldje door het bestaan moet gaan waardoor dat nieuw lijkt en tijd 
    ontstaat.  (Jim van der Heijden) 
    
       | 
      
     In dit verband zal alles op den duur gelijktijdig zijn; geen verleden en 
    toekomst, alleen een eeuwig nu, een nunc stans  
        |