Anderen echter, zoals Tipler zijn veel optimistischer. We
leven in een gesloten heelal; Alles zal naar elkaar toe komen, naar een punt
Omega (denk ook aan Teilhard du Chardin). Bij het punt Omega zal het leven
alles omavtten, dus het hele heelal: alomtegenwoordig. Ook de informatie
uit het verleden: alle lichtsignalen komen bij elkaar: alwetend.
Het leven zal dan ook alle processen reguleren: almachtig.
Het punt Omega is de hoogste intelligente persoonlijkheid waar al het
leven deel aan zal hebben (Prigonine) |
Frank Tipler
http://www.math.tulane.edu/~tipler/ |
Ik zal een
jaar of zeven zijn geweest toen na een dagje speeltuin een kijkkastje dat ik
daar had gezien mij bezig bleef houden. In dat kastje waren kartonnen
kaarten met hun onderzijde aan een centrale as bevestigd. De bovenzijden van
de kaarten werden tegengehouden door een nok. Door aan de slinger aan de
zijkant van het kastje te draaien werden de kaarten één voor één langs de
nok getrokken en kwamen daardoor snel in en uit het gezichtsveld terwijl je
door de kijkopening van het kastje keek. Op iedere kaart stond een
zwart-witte prent die steeds iets van de vorige verschilde. De snelle
wisseling gaf de indruk van beweging.
Ik bedacht
dat zo’n kastje een wereld op zich is. Het volledige verhaal van die wereld
met zijn verleden, heden en toekomst is gestold en tijdloos in dat kastje
aanwezig. Tot een kijker die wereld in beweging zet en zo verandering en
tijd laat ontstaan. Kort daarna begreep ik dat speelfilm volgens hetzelfde
principe werkt. Een reeks van stilstaande beeldjes met elkaar opvolgende
veranderingen die door ze snel aan het oog voorbij te laten trekken de
illusie van beweging wekken. Net als het kastje met kartonnen plaatjes maar
dan met veel meer beeldjes.
En dus
meer mogelijkheden. Ik stelde me een oneindig lange filmstrook voor waaraan
oneindig veel andere filmstroken grenzen die bij ieder beeldje alle
alternatieven voor dat beeldje geven. Als ik daar van een afstand naar zou
kijken dan zou ik een onbeweeglijke, tijdloze wereld zien zonder verleden,
heden en toekomst waarvan ik in één oogopslag alle mogelijke verhaallijnen
van begin tot eind zou kennen. Maar als ik me in die wereld zou begeven door
een personage beeldje voor beeldje te volgen dan zou ik niet weten wat ieder
volgend beeldje zou brengen en er verandering en duur ervaren evenals
verleden, heden en toekomst. En hoewel alles vastligt zou ik toch een vrije
keuze hebben aangezien er steeds uit verschillende vervolgbeeldjes gekozen
kan worden.
Ik heb
toen een tijdje met de vraag rondgelopen of het leven ook zo zou kunnen zijn.
Zou alles al bestaan en altijd hebben bestaan, maar is dat niet te
onderkennen als men zich aan de fysieke wereld heeft verbonden en beeldje
voor beeldje door het bestaan moet gaan waardoor dat nieuw lijkt en tijd
ontstaat. (Jim van der Heijden)
|
In dit verband zal alles op den duur gelijktijdig zijn; geen verleden en
toekomst, alleen een eeuwig nu, een nunc stans
|