Geheime formules & algoritmen
De verschillende zoekmachines hebben hun eigen methodes waarmee ze webpagina's indexeren en waarderen. Bovendien veranderen ze die methodes nog geregeld ook.
Dat was half augustus zo. Google heeft kennelijk opruiming gehouden. Op 26 augustus geeft dezelfde zoekopdracht ruim 66.000.000 resultaten.
Ter illustratie: een zoekopdracht met Google voor search AND engine AND optimization leidt tot ruim honderd miljoen resultaten. Erger is dat veel
informatie op het web niet (meer) klopt. Soms zijn beweringen en adviezen domweg gebaseerd op slordig onderzoek en vaak op verouderde informatie.
Doordat zoekmachine-bedrijven hun werkwijze geheim houden, berust een groot deel van de 'feiten' die je tegenkomt bovendien op speculatie. Men gist, gokt en
raadt erop los. Wanneer je zelf op onderzoek uitgaat, probeer dan de betrouwbaarheid van je bronnen in te schatten en let op de datering van de gegevens.
Vaar niet blind op een enkel artikel, hoe professioneel het ook overkomt.
Niet te goed optimaliseren!
Pardon? Ja, wanneer je fanatiek alle 'trucs' toepast die je maar kent, kan een zoekmachine concluderen dat je doet aan Over Optimization. Tenminste,
zo hebben veel webmasters dat opgevat in 2003. Google deelde toen 'straf' uit voor 'over-optimalisatie': de OOP. In zijn korte artikel "Does an Over-Optimization
Penalty Exist?" geeft Bill Hartzer een voorbeeld van over-optimalisatie.
Hartzer: There is a very big difference between over-optimization and spamming. Spamming will get your site banned. Over-optimization will not.
The "penalty", if you will, is a loss of search engine rankings due to over-optimization.
De verleiding is groot om telkens een stapje verder te gaan in het optimaliseren van je pagina's. De teksten herschrijven, de zoektermen vermelden
waarmee je een pagina hoog wilt laten scoren. De zoektermen benadrukken. Weer herschrijven. Nog vaker die termen erin. Tot je eindelijk hoger komt in
sommige zoekmachines. Tot je tekst niet meer te pruimen is voor de lezers. Batig saldo: nul (of minder!).
Sommigen ergeren zich (terecht) aan veel SEO-geblaat en geldverslinderde 'Totaaloplossingen voor Uw Bedrijf' en stellen daar tegenover: "Schrijf niet voor
zoekmachines, maar schrijf goede content voor je doelgroep. Dan komt alles vanzelf goed." Dit advies klinkt aantrekkelijk (scheelt bergen werk) en sympathiek.
Helaas is het lulkoek. Niks komt namelijk vanzelf goed.