Schrijven voor het web

Vindbaarheid

Wat voor fraais of nuttigs een website ook te bieden heeft, je moet het wél kunnen vinden. Met een zoekmachine bijvoorbeeld.

De zoeker tikt zoektermen in bij Google, Ilse, MSN Search of Yahoo!, en de zoekmachine presenteert honderden of duizenden resultaten. Welke tien of twintig websites staan bovenaan? En waarom? En als je zelf een website hebt, hoe wring je hem daar dan tussen?

Je hebt een website. Je wilt daarme een dienst of product verkopen, je organisatie promoten of je mening kwijt. En wat je te bieden hebt, is goed of zelfs fantastisch en uniek.

Je wilt dus bezoekers, liefst veel. Nieuwe lezers, nieuwe klanten. Maar die komen niet: je website komt niet hoog genoeg in de zoekresulaten van de zoekmachines. Wanneer potentiële bezoekers de zoekwoorden intikken die naar jouw site zouden moeten leiden, sta je wel tussen de zoekresulaten, maar helaas op nummer 300. Of op dertig. Wel aardig, maar niet goed genoeg. Veel mensen hebben hun zoekmachine op standaard staan (tien resultaten per pagina) en zoeken nauwelijks verder dan in de eerste tien hits. Wat te doen? Hoe kom je hoger? Hoe krijg je meer bezoekers, meer opdrachten, kopers of lezers?

Gelukkig zijn er wel een paar algemene kenmerken te noemen van hoog scorende websites: Over de tekst is nagedacht, over de techniek is nagedacht. En bij dat nadenken is rekening gehouden met de werkwijze van zoekmachines. Kortom: websites die scoren hebben inhoud (content) en presenteren deze aantrekkelijk voor mensen én voor... zoekmachines.