Over hoe hevig de concurrentie is heb je geen controle. Waar je volgens dit artikel wel controle over hebt is de prestatie die je eigen website levert.
De opbouw van de website als geheel, de inhoud van de pagina's, de tekst, de structuur van de tekst. Je kunt het allemaal optimaliseren.
De concurrentie in sommige branches is moordend dus het is afwachten of je in de top tien komt. Maar er is een hoge score te bereiken, dat staat vast.
Door studeren, nadenken en ploeteren. En zegt de schrijver: veel koffie en laat naar bed.
Wanneer je het bouwen van een website uitbesteedt, kies dan webdevelopers die sites afleveren die voldoen aan de webstandaarden en verstand hebben van SEO.
Zorg ook dat je voor het onderhoud van de site niet al te afhankelijk van hen blijft.
Bijna alle benodigde informatie staat online. Een aardige basis vormen de tips voor webmasters die sommige zoekmachines geven.
Ze bevatten de belangrijkste voorwaarden voor goede vindbaarheid.
In de race naar de top zijn die tips echter niet toereikend. Gelukkig is Search Engine Optimization (SEO) of (in min of meer gewoon Nederlands) optimalisatie voor zoekmachines of (in slecht Nederlands) Zoekmachine Optimalisatie (ZMO) een veelbesproken onderwerp.
Talloze websites, webforums, weblogs en nieuwsgroepen (Usenet) zijn gewijd aan de vraag: hoe werken die zoekmachines nou precies? En natuurlijk aan de vraag: hoe kan ik mijn website of webpagina laten scoren? Door deze alsmaar groeiende aandacht voor SEO zijn er handleidingen en tips in overvloed. Een overzicht van de SEO-geschiedenis en de stand van zaken geeft het Wikipedia-artikel Search Engine Optimization. Gedegen en up-to-date. De Nederlandse versie (Zoekmachine) wordt vast ook nog wel eens wat.
Een nuttige maar tijdrovende online bron van kennis zijn die verrekte websites die alsmaar bovenaan staan. Duik erin, bestudeer de opbouw van de site, de broncode van de pagina's. Leerzame kost!