Roet is afkomstig van dierlijk of plantaardig leven wat bij niet algehele verbranding vergassing in de vorm van rook oplevert, na afkoeling van de rook blijft rookroet over. Rookroet kan verdeeld worden in pijnboom rookroet en olie rookroet en is de belangrijkste grondstof voor het vervaardigen van inkt. Van de rookroet soorten is de geschiedenis van het gebruik van pijnboom rookroet het langst.
Het vervaardigen van pijnboomroet inkt kent de volgende stappen, verzamelen van pijnboomtakken, branden van roet, zeven van roet, smelten van gom, het stampen, het in vorm hameren enz. De werkprocedure is tamelijk ingewikkeld en de kenmerken zijn, compact zwart zonder glans, materie fijn en gemakkelijk te wrijven.
Bij olieroet inkt wordt het meestal tung olie gebruikt. Plantaardige olieroet zuiveren, mengen met ossehuid gom, parels, natuurlijke muskus, borneol enz. Zeldzame en kostbare ingredienten die met speciale zorg moeten worden behandeld, de kenmerken zijn, zwart, glad en glanzend, sterk geurend.
In de chinese inkt geschiedenis doen de twee dynasti?n Han en Song dienst als belangrijke schakel tussen verleden en toekomst. Voor de Han dynastie werd voornamelijk natuurlijke inkt (grafiet) gebruikt en uiterst weinig door mensen gemaakte inkt. In de Han dynastie kreeg de vervaardiging van inkt op basis van pijnboomroet waarlijk betekenis, het verschijnen van pijnboomroet inkt was voor de Chinese inkt geschiedenis een geweldige sprong voorwaarts. Van nu af aan werd afscheid genomen van het natuurlijke inkt tijdperk en werd het fundament gelegd voor de inktindustrie in de komende tijd.
De Song dynastie bekleed voor de inkt industrie een belangrijke positie met de nadruk op het in het leven roepen van het gebruik van olieroet. Voor de Song dynastie werd in China alleen maar pijnboomroet als grondstof voor inkt gebruikt. Voor de pijnboomroet inkt werden de machtige, grote en oude pijnbomen uitgekozen, daarom waren de talrijke oude pijnbomen bijna allemaal geveld en veroorzaakte natuurlijk voor een extreme verstoring van de aanwezigheid van natuurlijke hulpbronnen. Nu de inkt grondstofbron serieus ontoereikend was geworden en de vereiste hoeveelheid dagelijks toenam werd het zoeken naar een nieuwe grondstof voor het vervaardigen van inkt uiterst belangrijk. Shen Kuo legde het gezichtspunt op het branden van aardolie voor roet. Hij schreef: "aardolie is op zijn hoogst, leeft onuitputtelijk ondergronds, niet als het pijnboomhout raakt het soms opgebruikt." De theorie van Shen Kuo kreeg veel begrip van de inktmakers. In de eerste jaren van de Noordelijke Song dynastie verscheen olieroet inkt op het toneel van schilderkunst en kalligrafie, en werd door hoge ambtenaren en notabelen goed ontvangen, geleerden en literaten hielden er van en binnen korte tijd werd olieroet inkt een gewild artikel wat een ieder zo snel mogelijk wilde aanschaffen. Het verschijnen van olieroet inkt maakte dat China in het vervaardigen van inkt weer een kwaliteitssprong doormaakte en wat ook invloed had op de inktindustrie in het buitenland als Korea, Japan enz..