Schrijven voor het web

Inhoud is koning

Geen plaatjes, maar woorden

Sinds jaar en dag strijden vorm en inhoud om de prioriteit, uit te drukken in tijd en geld. Het web begon als een echt tekstmedium, waar vormgevers het zwaar hadden. Maar in de concurrentiestrijd om de aandacht van de webbezoeker krijgt de ontwerper het weer helemaal voor het zeggen: de gave plaatjes, fraaie knoppen, fantasierijke pictogrammen en woeste animaties vliegen je om de oren. En dat terwijl Internet in toenemende mate gebruikt wordt door professionele webbezoekers (u hoort mij niet meer spreken over 'surfers' - dat doen ze vooral in Califorië). En professionals hebben altijd haast. Op het web zoeken ze antwoorden op zoekvragen, geen grafische grappen. Mag ik u voorgaan in de strijd?

Eerst woorden, dan vormen

In den beginne was het woord en niet de vorm. Bezoekers toetsen eerst woorden in bij de zoekmachine of in de adresregel. Geen vormgeving komt eraan te pas. Een uitzondering vormen 'banners' (doorklikadvertenties) op websites waarvan de effectiviteit nog steeds ter discussie staat. Schrijvers helpen hier de lezer met het gebruiken van: De eerste twee middelen worden ingevoerd met het zgn. META etiket in de opmaaktaal HTML. Vraag uw ontwerper of programmeur erom!

Wees specifiek

Met een heldere tekst, kunt u precies en gericht informatie aanbieden. En dat is waar webbezoekers in toenemende mate naar op zoek zijn: gedetailleerde, accurate en begrijpelijke informatie. Vaak gebeurt het omgekeerde: onder invloed van marketing wordt bestaand tekstmateriaal herkauwd en voila, daar hebben we weer zo'n 'persoonlijke dienstverlening, waarbij we onze kwaliteitsproducten op uw maat maken'. Geef liever een aankliklijstje met productkenmerken, voorbeelden en calculaties.

Zoekplaatjes

Wel eens een knopje ingedrukt? Ontwerpers hebben er een handje van nieuwe plaatjes te willen maken voor bestaande handelingen op het web, zoals 'afdrukken' of 'aan favorieten toevoegen'. Helaas werkt dat zelden. Juist voor zulke gewone handelingen bouwen bezoekers namelijk een verwachtingspatroon op in het gebruik met het bladerprogramma (in jargon heet die verwachting 'mentaal model' - daar heeft uw ontwerper vast niet van terug). Bezoekers herkennen die slimme en originele knopjes dus helemaal niet.

Tenslotte de uitsmijter: 'Content is king'. U kunt een afschuwelijk vormgegeven site hebben, maar als er toevallig alle belangrijkste webadressen van Nederland staan trekt uw site tienduizenden bezoekers (en is de website 30 miljoen waard) [1]. Voor de inhoud komen bezoekers terug, niet voor de fraaie vormgeving.