Pesten bij kinderen
an120.gif
Evaluatie (1/3)
Welkom
Casus
Planning en bronnen zoeken
Wat is pesten?
Vóórkomen van pesten
Vormen van pesten
Gevolgen van pesten
Film
Ego-document
Taken JGZ
Evaluatie
4-MC
Literatuur onderzoek
Bronnen
In het eerst deel van dit E-book heb ik een kritische situatie over een gepeste scholier beschreven vanuit de praktijk. Pesten is een veel voorkomend probleem met heel vervelende gevolgen voor het gepeste kind. Dit beeld is bevestigd vanuit de literatuurstudie die ik heb gedaan. Tot hier was het maken van E-book niet zo moeilijk.
 
Daarna heb ik naar informatie en literatuur gezocht om vorm te kunnen geven aan het E-book. Te beginnen bij de vraag welke informatie ik zou willen verzamelen om in mijn E-book te zetten. Het kiezen van de juiste stappen was voor mij lastig, omdat ik niet wist wat ik precies in mijn E-book zou moeten en kunnen neerzetten en in welk volgorde. De eisen vanuit school waren voor mij zeer onduidelijk.

Ik ben eerst op zoek gegaan naar de definitie van pesten. Dit heb ik gedaan omdat ik wilde weten of er een eenduidig begrip is of dat er misschien verschillende definities van waren. Ook heb ik gekeken of ik informatie kon vinden over pesten in Nederland, waar dit het meest speelt wat betreft bijvoorbeeld leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en etniciteit. Ook heb ik gezocht naar wat de oorzaken en achtergronden van pesten zijn en hoe (jeugd )verpleegkundigen en ouders de betreffende kinderen kunnen helpen.

Het onderwerp is kortgeleden op tv geweest en op internet kon ik gemakkelijk verschillende vormen van informatie vinden. Elke site verwees weer naar ander sites en al zoekende en speurende heb ik veel informatie heb kunnen vinden over dit onderwerp. Wat mijn aandacht ook trok is dat de overheid de laatste tijd veel bezig is geweest met deze thema. Dit maakte mij nieuwsgierig en leergierigheid.

Ik ben gaan zoeken naar waargebeurde verhalen van kinderen die gepest worden/werden, omdat daarin de emoties en gevoelens beschreven staan. Door deze zoekstrategie ben ik op een ego-boek gestuit van Jennifer Delano, waarin ze vertelt dat ze vanaf haar negende jaar gepest werd op school. Ook vond ik een documentaire over haar, waarin ze in het kort vertelde wat pesten met haar heeft gedaan en hoe ze erop heeft gereageerd en wat de omgeving deed om haar te helpen. Omdat ik geïnteresseerd was, heb ik haar dagboek gekocht op internet en haar verhaal gekoppeld aan mijn E-book.

Tijdens mijn intensieve zoektocht naar wat pesten met een mens kan doen en hoe je het tegen kan houden, ben ik terechtgekomen bij de site van Nederlands Jeugd Instituut. Hier heb ik de pest-richtlijn van de JGZ gevonden en gebruikt in mijn E-book. Deze informatie is zeer betrouwbaar en recent.
Volgende
Volgende