Pesten bij kinderen
Taken JGZ (3/4)
Het hebben van vrienden is een beschermende factor, daarom is het nuttig dit te bespreken. Bij signalering van gepest worden op middelbare school leeftijd dient de JGZ-medewerker na te gaan in hoeverre er ook sprake is van suïcidegedachten. Bij aanwezigheid van suïcidegedachten dient de JGZ-medewerker na te gaan of gepest worden of pesten een onderliggende oorzaak is. Bij zowel signalering als aanpak van pesten is het van belang om aandacht te hebben voor de culturele achtergrond van de ouders en eventuele taalproblemen die dat met zich mee kan brengen (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2014).
Begeleiding in de JGZ van ouder én kind
Bij de begeleiding van kinderen die gepest worden, worden zo veel mogelijk betrokken:
- de kinderen die gepest worden,
- de kinderen die pesten, en
- de ouders van deze kinderen.
De JGZ Richtlijn Pesten beschrijft hiervoor 5 stappen, die de JGZ dient te doorlopen:
- Inschatting behoeftes van het kind
- Overleg met ouders
- Overleg met school
- Doorverwijzen voor individuele hulp (op indicatie)
- Follow-up
Wanneer geconcludeerd wordt dat ondersteuning van het kind wenselijk is, kan de JGZ medewerker doorverwijzen voor een specifieke behandeling. Onderstaande interventietabel geeft weer naar welke programma’s kan worden verwezen. Daarnaast verwijst de JGZ op indicatie naar de huisarts voor het verwijzen naar psychologische of pedagogische hulpverlening.
Voor gepeste en pestende kinderen, kinderen met weinig zelfvertrouwen, of angstige en sociaal kwetsbare kinderen kan de Kanjertraining worden aanbevolen.
Voor gepeste leerlingen en leerlingen die zelf pesten in de overgang van de basisschool naar de middelbare school kan de cursus Met Plezier naar School worden aanbevolen.
Voor pestende of agressieve kinderen kan cursus Minder boos en opstandig of de training Alles Kidzzz worden aanbevolen.
Aan ouders van pestende kinderen kan de JGZ opvoedondersteuning via Triple P of Parent Management Training Oregon (PMTO) adviseren (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, 2014).