Hoe bladeren webbezoekers?
Navigatiehulpmiddelen worden gebruikt om bezoekers van de site de weg te wijzen en de inhoud te ontsluiten.
Bij het bladeren door websites spelen drie principes een rol: mentaal model, het koppel verwachting en terugkoppeling, en het begrip klikstroom.
Het verschil tussen het bladeren op een website en het bladeren in een boek is het verschil in 'mentaal model': de innerlijke weergave die een bezoeker (van een website) of een lezer (van een boek) gebruikt bij het 'bedienen' van een product.
Verwachting en terugkoppeling: waarheen, waarvoor?
Webbezoekers bladeren steeds vaker doelgericht. Hun bladergedrag kan daarom gezien worden als een continue wisselwerking tussen twee principes: de verwachting die zij hebben (vóór een muisklik) en terugkoppeling die de site geeft (na een muisklik).Nvigatie moet aanhaken bij het verwachtingspatroon van bezoekers.
Klikstroom: meerdere wegen naar Rome
Webontwerpers willen bezoekers meestal 'begeleiden' langs een gewenste volgorde van bladeren: een zogenoemde klikstroom. Vaak zijn er allerlei klikstromen mogelijk binnen één website:
- De hiërarchische klikstroom volgt 'braaf' de webstructuur.
- De zoekmachineklikstroom biedt een snelle weg naar de bestemming.
- De ad-hocklikstroom biedt een snel tussendoortje naar het laatste nieuws of een actuele aanbieding.
- De procedureklikstroom: een vaste klikstroom, bijvoorbeeld in een bestelprocedure ('Stap 1 van 5').