Schrijven voor het web

Inhoud is koning

Tekst speelt een sleutelrol op het Internet. Maar het Internet raakt steeds voller met tekst. Houd daarom rekening met het volgende:

Geen plaatjes, maar woorden

Om voor de aandacht van de webbezoeker te zorgen krijgt de ontwerper het weer helemaal voor het zeggen: de gave plaatjes, fraaie knoppen, fantasierijke pictogrammen en woeste animaties vliegen je om de oren. Op het web zoekt men antwoorden op zoekvragen, geen grafische grappen.

Eerst woorden, dan vormen

Bezoekers toetsen eerst woorden in bij de zoekmachine of in de adresregel. Geen vormgeving komt eraan te pas. Schrijvers helpen hier de lezer met het gebruiken: goede omschrijvingen, goede trefwoorden en juiste titels.

Wees specifiek

Met een heldere tekst, kunt u precies en gericht informatie aanbieden. En dat is waar webbezoekers in toenemende mate naar op zoek zijn: gedetailleerde, accurate en begrijpelijke informatie.

Zoekplaatjes

Ontwerpers hebben er een handje van nieuwe plaatjes te willen maken voor bestaande handelingen. Helaas werkt dat zelden. Juist voor zulke gewone handelingen bouwen bezoekers namelijk een verwachtingspatroon. Bezoekers herkennen die slimme en originele knopjes dus helemaal niet.