Schrijven voor het web

Usability: tips voor een heldere site

Bezoekersgedrag

Hou rekening met het gedrag bezoekers. Zij kijken meestal haastig en slordig.

Homepage

De homepage is de meest bezochte pagina. Omdat het zo moeilijk is de inhoud van de site goed in beeld te brengen, moet de homepage daar optimaal op zijn ingericht.

Producten en diensten voorop

Leg de nadruk op de producten en diensten die worden aangeboden.

Nieuws

Wees terughoudend met het geven van nieuws op de homepage.

knoppen

De meest voor de hand liggende plaatsen voor knoppenbalken (navigatiebalken) zijn bovenin en links. Geef elke knop een titel .

OriŽntatie

Als de bezoekers verder surfen op de site, moeten ze zich steeds goed kunnen oriŽnteren: waar zijn ze en waar kunnen ze naartoe?

Pagina-titels

Geef iedere pagina een duidelijke titel die de lading dekt ťn overeenkomt met de knop of links erheen.

Terug naar vorige pagina of homepage

Zorg ervoor dat de bezoeker eenvoudig terug kan naar de vorige pagina en/of de homepage.

Glasheldere links

Alle hyperlinks in de site moeten voor iedereen glashelder maken waar zij naartoe leiden.

Geen frames

Professionele sites hebben geen frames.

Eenvoudige teksten

Webbezoekers lezen meestal niet. Zorg daarom voor korte, eenvoudige teksten.