Interessante inhoud
Een van de grote verschillen tussen het web en traditionele media is de grote invloed van de keuzes die de 'lezer' maakt bij het bladeren op het web. Bij deze keuzes spelen de eigen behoeften de hoofdrol. En in toenemende mate wordt het web professioneel, dus doelgericht gebruikt.
Waarom is inhoud belangrijk?Impliciet of expliciet laten bezoekers zich leiden door hun eigen vraagstelling. Via woordassociatie, uitproberen of eerdere ervaringen belanden bezoekers op een bepaald webadres. Datgene wat bezoekers drijft is de zoektocht naar een bepaalde 'inhoud' van een website.
Waarom is veel inhoud niet interessant?
Veel websites lijden aan hetzelfde euvel als traditionele communicatiemiddelen: ze zijn niet toegesneden op de doelgroep. Organisaties kijken net zolang naar de eigen navel tot het een afgrond lijkt. De bezoeker is buiten beeld verdwenen en het gevolg laat zich raden.
Meer dan eenrichtingsverkeer
Een website heeft meerdere functies. Het kan meer dan alleen zoekvragen beantwoorden. Het web heeft ook een communicatie en transactie functie.
Het web is erg goed in verkeer in twee richtingen: denk aan e-mail of chatboxen. De communicatiefunctie is cruciaal voor de virtuele gemeenschappen op het web (communities). Op deze sites zoekt men de 'ervaring'. Inhoud moet daarom authentiek zijn, geloofwaardig en herkenbaar.
Ten slotte: de transactiefunctie. Het leveren van digitale producten. De inhoud moet eenvoudig te bedienen zijn, gemakkelijk en foutloos in het gebruik, en betrouwbaar. Tekst dient in dit geval vrijwel uitsluitend als bedieningspaneel (interface) of instructie (handleiding
In de praktijk zult u vaak werken aan een website met gemengde functies. De site bevat pagina's voor informatie, communicatie en transactie. De content waar de webbezoeker op afkomt is dus niet alleen heldere, actuele informatie, maar bestaat ook uit pagina’s die ruimte bieden aan emotie en ervaring, of heldere, instructieve transactiepagina’s.