De gebruiker ziet het niet
Waarom is het zo moeilijk om iemand met schriftelijke of digitale tekst iets duidelijk te maken?Simpel: omdat de schrijver de gebruiker niet ziet.
Testen brengt gebruikers weer in beeldBij een gebruikstest gaat het om de bevindingen van de lezers of webbezoekers. Kunnen zij de gewenste informatie vinden, begrijpen zij wat er staat, weten zij wat ze moeten doen?Door gebruikers commentaar op de tekst of de site te laten geven en met vragen en opdrachten te testen of zij er goed mee overweg kunnen, spoort u onverwachte problemen op.
Onduidelijke links
Op het internet geldt: als niet haarscherp wordt aangekondigd waar een link naartoe leidt, zal hij niet snel worden aangeklikt. Alleen mensen die eens willen zien wat erachter zit, klikken erop, maar dat doet bijna niemand.
Testen moet
Keer op keer blijken websites slecht afgestemd op niet-lezende, maar scannende bezoekers - dat is bijna iedereen. Waardevolle inhoud wordt niet goed onder de aandacht gebracht: op de homepage, met goede knoppen en met duidelijke informatie op verdere pagina's. De indeling blijkt voor bezoekers onhandig, de teksten geven hun inhoud nauwelijks prijs. Stereotiepe fouten, bij iedere test kom je ze wel tegen. Testen is dus de moeite waard: de gebruikers laten alle fouten zien waar u zelf blind voor bent.