Pesten bij kinderen
an120.gif
Casus Vervolg (2/2)
Vervolg actie
Ik wilde weten hoe hij zich nu op deze (middelbare) school voelde en of hij/zij gepest werd. Hij gaf aan dat hij aan het begin van het schooljaar wel gepest werd, maar dat het nu niet meer van toepassing was. Maar soms heeft hij het gevoel dat hij buitengesloten wordt door zijn klasgenoten, omdat zij soms niet tegen hem praten. Dit voelt voor hem als een afwijzing en daardoor begint hij te denken dat ze misschien niet met hem willen spelen of praten. Hij vindt het moeilijk in de klas, omdat hij, als hij iets niet snapt, in paniek raakt en gaat dan huilen. Het kind geeft aan dat de gedachten aan de basisschool nog veel bij zijn emoties spelen. Hij vindt het moeilijk om daar mee om te gaan. Hij wil er graag iets aan doen, maar weet niet hoe en wat. Ik heb aangegeven dat hij een SOVA-training zou kunnen volgen. Ik heb hem informatie gegeven over wat SOVA-training inhoudt. Dit wilde hij eerst met zijn ouders bespreken. Ik heb telefonisch contact met de ouders gehad om aan te geven wat ik met hun kind had besproken en om aan te geven of ze hem een SOVA-training wilden aanbieden vanwege zijn grote onzekerheid. De ouders zouden er zelf achteraan gaan. Ik heb met de ouders afgesproken dat ik de jongen over zes maanden opnieuw zou oproepen om te kijken of hij iets beter in zijn vel zat.
Ook heb ik met zijn mentor gesproken, omdat het kind het in de klas soms lastig vindt om om te gaan met zijn emoties. Het is belangrijk dat de leerkrachten daar rekening mee houden.
Resultaat
Het resultaat was dat het kind, ondanks het feit dat hij aanvankelijk niet wist wat hij moest doen, door ons gesprek toch inzag dat er wel degelijk opties waren om iets concreets te gaan doen (namelijk een SOVA-training) waardoor hij zijn emoties wellicht onder controle zou kunnen krijgen en hij mogelijk aan de gedachten kon ontsnappen over hoe zijn klasgenoten op hem reageren. Door contact op te nemen met de ouders, kon ik de ouders betrekken bij het proces van hun kind en hen laten meedenken of het verstandig was om misschien een verdere stap te zetten. Daarbij werd het kind serieus genomen. Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat het kind geholpen werd om zijn angst en onzekerheid te overwinnen en zich aan te passen.
Welkom
Casus
Planning en bronnen zoeken
Wat is pesten?
Vóórkomen van pesten
Vormen van pesten
Gevolgen van pesten
Film
Ego-document
Taken JGZ
Evaluatie
4-MC
Literatuur onderzoek
Bronnen
Vorige
Vorige