Schrijven voor het web

Functioneel webdesign

Uiteindelijk bezoeken gebruikers een website om de inhoud of de ‘content’.  Al het andere is slechts behang.  Het design dient maar één doel:  mensen toegang bieden tot de inhoud.

Uit onderzoeken naar functionaliteit blijkt dat gebruikers sterk op de inhoud zijn gericht.  Als ze naar een nieuwe pagina gaan, kijken ze onmiddellijk naar het paginagebied met de hoofdinhoud en scannen ze dat op koppen en andere aanwijzingen waaruit blijkt waarover de pagina gaat.

De drie belangrijkste richtlijnen voor het schrijven voor het web zijn:

Toonzetting voor het web
Webtekst moet kort zijn, maar dat betekent niet dat de tekst onpersoonlijk moet worden.  Uit onderzoek blijkt dat gebruikers wat humor en een toonzetting in webpagina’s waarderen.  Lezers hebben alle respect voor een helder betoog in klare taal met een duidelijke visie en persoonlijkheid.

De juiste hoeveelheid toonzetting in een webpagina is:  niet te veel, niet te weinig.
Vijf manieren om tekst te schrijven:

Het grootste functionaliteitsprobleem is dat gebruikers verwachten dat hyperlinks ze naar een andere pagina brengen. Gebruikers beseffen vaak niet dat ze ahw een sprong zonder verplaatsing maken, waardoor interne paginalinks veel verwarring kunnen veroorzaken.
Paginatitels

Regels om te zorgen voor leesbaarheid:

Webgebruikers richten  hun aandacht op inhoud.  Inhoud is de reden waarom ze online gaan en inhoud is het eerste waar ze naar zoeken wanneer ze een nieuwe pagina laden.  Hoogwaardige inhoud is één van de twee belangrijkste factoren die webfunctionaliteit bepalen; de andere factor is of gebruikers de gewenste pagina kunnen vinden.

Navigatie-interfaces moeten gebruikers helpen met de 3 fundamentele vragen van navigatie:

Op het web verplaatsen gebruikers zich in een hoog tempo tussen sites en zijn de grenzen van verschillende ontwerpen vaag.  Het komt zelden voor dat gebruikers meer dan een paar minuten doorbrengen op welke site dan ook en de navigatie van de gebruikers brengt ze vaak van site naar site terwijl ze de hyperlinks volgen.  Door die snelle verplaatsing hebben gebruikers het gevoel dat ze het web als geheel gebruiken in plaats van een specifieke site.