Functioneel webdesign
Uiteindelijk bezoeken gebruikers een website om de inhoud of de ‘content’. Al het andere is slechts behang. Het design dient maar één doel: mensen toegang bieden tot de inhoud.
Uit onderzoeken naar functionaliteit blijkt dat gebruikers sterk op de inhoud zijn gericht. Als ze naar een nieuwe pagina gaan, kijken ze onmiddellijk naar het paginagebied met de hoofdinhoud en scannen ze dat op koppen en andere aanwijzingen waaruit blijkt waarover de pagina gaat.
De drie belangrijkste richtlijnen voor het schrijven voor het web zijn:
- Schrijf kort en bondig
- Schrijf voor scanbaarheid: korte alinea’s, tussenkoppen en lijsten met opsommingstekens
- Gebruik hypertekst om lange teksten te verdelen over verschillende pagina’s
Toonzetting voor het web
Webtekst moet kort zijn, maar dat betekent niet dat de tekst onpersoonlijk moet worden. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers wat humor en een toonzetting in webpagina’s waarderen. Lezers hebben alle respect voor een helder betoog in klare taal met een duidelijke visie en persoonlijkheid.
De juiste hoeveelheid toonzetting in een webpagina is: niet te veel, niet te weinig.
Vijf manieren om tekst te schrijven:
- Reclamestijl (controletoestand). Geschreven in het ‘reclamenees’ dat door veel commerciële websites wordt gebruikt.
- Beknopte tekst. Ongeveer de helft van het aantal woorden in de controletoestand.
- Scanbare lay-out. Gebruikt dezelfde tekst als de controletoestand met een lay-out die scannen mogelijk maakt.
- Objectieve taal. Gebruikt neutrale in plaats van subjectieve, opschepperige of overdreven taal
- Combinatie. Gebruikt de 3 verbeteringen: beknopte tekst, een scanbare lay-out en objectieve taal.
Het grootste functionaliteitsprobleem is dat gebruikers verwachten dat hyperlinks ze naar een andere pagina brengen. Gebruikers beseffen vaak niet dat ze ahw een sprong zonder verplaatsing maken, waardoor interne paginalinks veel verwarring kunnen veroorzaken.
Paginatitels
Regels om te zorgen voor leesbaarheid:
- Gebruik kleuren met een hoog contrast tussen de tekst en de achtergrond
- Gebruik achtergronden met één egale kleur of met zeer lichte achtergrondpatronen
- Gebruik lettertypen die groot genoeg zijn om de tekst leesbaar te maken voor iedereen
- Laat de tekst stilstaan
Webgebruikers richten hun aandacht op inhoud. Inhoud is de reden waarom ze online gaan en inhoud is het eerste waar ze naar zoeken wanneer ze een nieuwe pagina laden. Hoogwaardige inhoud is één van de twee belangrijkste factoren die webfunctionaliteit bepalen; de andere factor is of gebruikers de gewenste pagina kunnen vinden.
Navigatie-interfaces moeten gebruikers helpen met de 3 fundamentele vragen van navigatie:
- Waar ben ik?
- Waar ben ik geweest?
- Waar kan ik heen gaan?
Op het web verplaatsen gebruikers zich in een hoog tempo tussen sites en zijn de grenzen van verschillende ontwerpen vaag. Het komt zelden voor dat gebruikers meer dan een paar minuten doorbrengen op welke site dan ook en de navigatie van de gebruikers brengt ze vaak van site naar site terwijl ze de hyperlinks volgen. Door die snelle verplaatsing hebben gebruikers het gevoel dat ze het web als geheel gebruiken in plaats van een specifieke site.