Ontdek hoe je website beter gelezen wordt door een sterke headline
Een headline is een zeer krachtig middel om de aandacht van de bezoeker te trekken. Een goede headline maakt de lezer nieuwsgierig, enthousiast en bereid de lezer voor op wat komen gaat.
Een headline moet de lezer zoiets geweldigs beloven, dat hij jouw tekst wel moet lezen. De kern van de headline is dan ook belofte, belofte en nog eens belofte.
Wat staat er in een goede headline?
- Het grootste voordeel dat de lezer kan halen uit jou tekst/ product/ dienst etc. (what’s in it for me).
- Een gratis aanbieding. (Schrijf je nu in voor ons magazine en krijg een gratis e-book ter waarde van 49.95)
- Een aanbieding met een tijdslimiet.(Bijvoorbeeld: “schrijf je voor 10 september in voor ons magazine en krijg een gratis e-book ter waarde van 49.95”)
- Een krachtig getuigenis. (Reactie van een zeer tevreden klant of bedrijf die het voordeel, “what’s in it for me”, van jouw product vertelt)
- Een waarschuwing voor de lezer. (Geen (koop)beslissing nemen zonder dit eerst gelezen te hebben).
- Een boodschap gericht naar een specifieke doelgroep als dat de enige groep is waar je de aandacht van wilt. ( Bijvoorbeeld: “een unieke kans voor alle diepzeeduikers in de omgeving van scheveningen” )
- Het gebruik van powerwords. (Bijvoorbeeld woorden zoals gratis, waarde, ontdek, snel).
Een geweldig ontwerp van je website is niet de reden waardoor jouw tekst gelezen wordt. Het ziet er dan misschien wel flitsend uit maar het zet je bezoeker niet aan tot lezen. Een headline wel.
Hoe houd ik de aandacht van de lezer vast?
Je kunt de aandacht van de lezer vasthouden door gebruik te maken van subheadlines. Subheadlines zijn headlines die tussen de alineas staan. Als je de lezer genoeg hebt geinteresseerd zal hij de hele tekst gaan lezen. De eerste alinea is hierbij heel belangrijk. Hier moet je uitleggen dat je de beloftes die je in de headline gedaan hebt ook echt kunt waarmaken en hoe je dat gaat doen.
Hoe vind ik de perfecte headline voor mijn tekst?
Als je graag wilt dat je teksten goed gelezen worden, maak dan nu een lijst van 15 tot 20 headlines. Selecteer daarna uit die lijst weer de 10 beste. En zo verder tot je voor jou gevoel de beste headlines hebt geselecteerd. Probeer ze vervolgens uit en test je nieuwe headlines op effectiviteit. Breng in kaart wat de verschillen zijn in aantal reacties, verkopen of aanvragen, na het toepassen van de verschillende headlines. Gebruik deze informatie om te zoeken naar de perfecte headline voor jou tekst.