Schrijven voor het web

Content creëren en webschrijven

Internetters zijn ongeduldig, ze zappen zoekend door een pagina opzoek naar bruikbare informatie. Bla bla zinnen worden niet gewaardeerd. Een tekst op het web moet kort, krachtig en uiterst informatief zijn.

Content creëren
De inhoud van een website is het belangrijkste. De bezoeker zoekt uiteindelijk informatie. Het samenstellen van die informatie is moeilijk. Goede content is een vereiste voor een goede website. Het belangrijkste van een website is de inhoud. Het doel van een website kan zeer verschillen: er zijn websites die informeren over een actuele toestand maar er zijn er ook die dienen als naslagwerk. Er zijn sites voor de verkoop en er zijn sites die als servicebalie dienen. Talloze mogelijkheden en functies zijn denkbaar. Voordat u een website gaat (laten) bouwen dient u eerst zelf heel helder te formuleren wat uw doel en doelgroep is.

Afleiding
Op een website wordt bezoekers informatie geboden, dit moet secuur gebeuren. De ervaring leert dat een bezoeker niet van ongevraagde entertainment houdt.

Content
De content moet zo beknopt mogelijk zijn, een bezoeker moet de informatie die hij of zij zoekt binnen enkele seconden kunnen vinden of in ieder geval zeker weten dat die informatie binnen enkele seconden zal verschijnen. De informatie die de bezoeker vindt moet beknopt zijn en moet door 'scannend of zappend te lezen' geraadpleegd kunnen worden.

Structuur
Een goede structuur is uitermate belangrijk, zeker bij een grote website. Een bezoeker is maar enkele seconden bereid te zoeken, een duidelijke structuur moet dus direct leiden naar de juiste informatie.

Sitemap
Belangrijke standaardelementen voor elke website, zijn de knoppen "welkom" of "home" en de "contact" knop. Deze moeten in ieder geval altijd in uw sitemap staan.

Kort en bondig
Om te voorkomen dat een bezoeker ook úw site snel weer verlaat dient de inhoud compact en begrijpelijk te zijn. Het moet de lezer dan ook makkelijk gemaakt worden.

Woordgebruik
Bepaal vooraf de aanspreekvorm, spreek je de bezoeker aan met u, of spreekt u die aan met je?

Tekstopbouw
Een goede website heeft een duidelijke structuur. Een goede tekst begint met het belangrijkste en eindigt met het minst belangrijke: oprolbaarheid.

Een tekst op een webpagina moet niet groter zijn dan 200 á 400 woorden. Wilt u toch meer kwijt, deel de tekst dan op in verschillende pagina's of zorg desnoods voor navigatiemogelijkheden in de pagina zelf.

Prikkelen
Internetgebruikers lezen een tekst niet van voor naar achteren, maar scannen de informatie en pikken eruit wat ze interessant vinden. Sommigen hebben genoeg aan een kop, anderen lezen de lead of de volledige tekst. Geef surfers die keuze.

Eyecatcher

Maak gebruik van opsommingen, tabellen, grafieken en ander beeldmateriaal. Besteed veel aandacht aan het uiterlijk van een tekst.

Niveau doelgroep Aantal woorden per zin Gem. aantal lettergrepen per woord
Basisschool 10 1.48
Mavo 15 1.55
Havo / VWO 20 1.67
Academisch 30 1.87