Content is King, zeker op het internet
1. Is schrijven ergens goed voor?
Het schrijven voor internet zet veel tekstschrijvers in hun hemd. Van teksten in offline media zoals kranten, vakbladen en brochures weet een schrijver niet wie wat leest en hoe de lezer erop reageert. Bij internet daarentegen is te meten hoeveel tijd een bezoeker besteedt aan een artikel, is te zien of hij het artikel eventueel gaat downloaden om het te bewerken en/of naar de printer te sturen en is in feite, door zijn volgende ‘klik’, zijn eerste reactie op het aanbod wat hij krijg te volgen.
2. Doelgericht schrijven
De eerste stap om doelgericht te kunnen schrijven, is je inleven in de doelgroep en de behoeften van die doelgroep.
De lezer op internet is veel selectiever en stelt daarmee hogere eisen aan de auteur en aan de vorm. Om met de vorm te beginnen: op internet moet de schrijver rekening houden met het patroon volgens welk de lezer te werk gaat: 'Kijken, bekijken en dan lezen’.
3. Bekijk het eens vanuit de lezer
Afhankelijk van uw leefpatroon kiest u voor een krant en u consumeert deze op het moment, dat u er trek in hebt.
Op internet ligt dit iets complexer. Een schrijver op internet zal zich bewust moeten zijn van de behoeften en gewoonten van de doelgroep. Hij zal zich ervan bewust moeten zijn met welke doelgroep hij te maken heeft en wat deze doelgroep wil. Als u gaat schrijven voor internet, moet u eerst bepalen of u een niche-player wilt zijn of dat u wilt inspelen op de behoefte van een bredere doelgroep.
4. Eisen te stellen aan goede content voor een bredere doelgroep
We zetten voor u een aantal lessons learned op een rijtje:
- Weet wat uw (sub-)doelgroepen zijn en weet waar hun behoeften liggen.
- Zorg voor een toonzetting op uw site, gericht op deze doelgroepen.
- Schrijf opinievormend.
- U kunt het lezen van uw nieuwsbrief niet afdwingen bij uw doelgroep.
- Vermijd verkooppraatjes.
- Zorg voor een mix van actueel en tijdloos.
- Iedere website heeft een boomstructuur, maar zorg er ook voor dat uw site bij de bezoeker overkomt als een netwerk, door artikelen onderling naar elkaar te laten verwijzen.
- Geef de lezer het idee dat u een verleider bent, die kennis wil delen, en geen verkoper.
5. Een goede verleider neemt de tijd
Internet communicatie zal gelaagd moeten worden opgebouwd. De eerste en belangrijkste stap is de verleiding. De volgende fasen worden daarbij doorlopen:
- Ja precies, dat probleem heb ik ook.
- En het doet nog pijn ook.
- Zo heb ik er nog nooit tegenaan gekeken.
- Dat zou mij ook wel smaken.
Op internet kunt u de bezoeker rustig de tijd gunnen om elk van deze fasen te kauwen en te herkauwen. Voorwaarde is wel dat u de bezoeker weet te binden, zodat hij na zijn eerste bezoek in elk geval zodanig hongerig is geworden, dat hij moeite wil doen om uw site opnieuw te vinden.
6. Beperkingen van internet communicatie
Natuurlijk heeft internet communicatie ook zijn beperkingen. Het grote voordeel van internet is, dat het in feite alleen maar een platform is, waarop je meerdere media kunt inzetten met een sterk oplopende interactiviteit en dat je steeds kunt nagaan hoe er op je communicatie gereageerd wordt. Via offline communicatie is dit vrijwel niet mogelijk, zodat daar dit leereffect ontbreekt.
7. Internet communicatie ofwel content is king
Internet communicatie ontwikkelt zich zowel kwalitatief als kwantitatief razendsnel. Internet is geen verkoopmedium maar een communicatiemedium, waarmee u nieuwe contacten legt en waarmee u relaties virtueel kunt beheren. Het belangrijkste voordeel daarbij is dat u aanzienlijk kunt besparen op uw marketing en verkoopkosten. Het gaat om content, waarmee u in gesprek komt met bezoekers en waardoor er binding optreedt. Dat betekent ook, dat u oog moet hebben voor niet professionele behoeften.