Free Website Hit Counter
Free website hit counter
<>kwinten
English     English
English
waalse haan     France
Français
Nederlands     Nederlands
Nederlands
Deutsch
Deutsch
Español
Español

Talloze temperamenten worden voorgesteld, als zijnde het temperament toegepast

door    J.S. Bach    voor zijn    Welgetemperd Klavier  ,

Het zou best kunnen dat

de Welgetemperde Middentoon, daarbij een van de meest plausibele zou kunnen zijn.

De    C–groot    toonaard binnen deze   Welgetemperde Middentoon  , bevat vijf kwinten en drie grote tertsen met perfecte zwevingsritme gelijkheid, indien gemeten binnen een chromatische toonladder op   F  , de partitie die normaal wordt gebruikt voor de initialisatie van het auditief stemmen van een klavier. Een klavier kan snel en gemakkelijk worden gestemd, dank zij deze gelijke zwevingsritmes.

De kenmerken van alle kwinten van deze   Welgetemperde Middentoon   gaan perfect gepaard met deze van de lussen in de bovenstaande figuur, afkomstig van een partituur van het   Welgetemperd Klavier , uit de hand geschreven door   J. S. Bach .

Een video uiteenzetting over het auditief stemmen van deze   Welgetemperde Middentoon   staat op volgende website.

https://www.youtube.com/watch?v=lwfESoMxd8Y

Een verklarende tekst is hier beschikbaar.

De kwintencirkel en overeenkomende stemgegevens staan hieronder.

kwintencirkel
C C# D Eb E F F# G G# A Bb B
262.83
277.07
293.98
311.90
329.03
351.22
369.42
393.27
415.60
440.00
468.04
492.57


Stemtabel (A3 = 220)
A3 = 220 gelijke zweving op 5 kwinten en 3 grote tertsen
Partitie
F3 - F 4
Zwevingen Grote tertsen Zwevingen
A4 - A3 0.00 F3 - A3 1.95
A3 - D4 1.95 Gb3 - Bb3 12.51
D4 - G3 -1.95 G3 - B3 1.95
G3 - C4 1.95 Ab3 - C4 12.32
C4 - F3 -1.17 A3 - C#4 8.27
F3 - F4 0.00 Bb3 - D4 5.84
F4 - Bb3 0.39 B3 - D#4 16.17
Bb3 - Eb4 -0.39 C4 - E4 1.95
Eb4 - Ab3 0.39 Db4 - F4 19.54
G#3 - C#4 0.00 F4 - A4 3.89
C#4 - F#3 0.00

F#3 - B3 0.00

B3 - E4 1.95

E4 - A3 -1.95

E4 - A4 -3.89


Broekaert Johan 2022-01-24   broekaert.devriendt (at) gmail.com              

Oprechte dank aan:   
       Prof. E. Amiot, A. Calvet, E. Jobin, T. Paintoux: de open communicatie en uitwisseling van gedachten heeft geleid tot de vaststellingen in deze tekst.
      G. Baroin: voor de compilatie van een prachtig video over dit onderwerp
      Mijn dochter Hilde: zij vestigde mijn aandacht er op om te zoeken naar wat een muzikant wenst (reinheid van diatonische intervallen) en niet naar welk muzikaal temperament de voorkeur zou kunnen dragen van een bepaald muzikant.






B3