<>
Talloze temperamenten worden voorgesteld, als zijnde het temperament toegepast door J.S. Bach voor zijn Welgetemperd Klavier , Het zou best kunnen dat de Welgetemperde Middentoon, daarbij een van de meest plausibele zou kunnen zijn. De C–groot toonaard binnen deze Welgetemperde Middentoon , bevat vijf kwinten en drie grote tertsen met perfecte zwevingsritme gelijkheid, indien gemeten binnen een chromatische toonladder op F , de partitie die normaal wordt gebruikt voor de initialisatie van het auditief stemmen van een klavier. Een klavier kan snel en gemakkelijk worden gestemd, dank zij deze gelijke zwevingsritmes. De kenmerken van alle kwinten van deze Welgetemperde Middentoon gaan perfect gepaard met deze van de lussen in de bovenstaande figuur, afkomstig van een partituur van het Welgetemperd Klavier , uit de hand geschreven door J. S. Bach .
Een video uiteenzetting over het auditief stemmen van deze Welgetemperde Middentoon staat op volgende website. https://www.youtube.com/watch?v=lwfESoMxd8Y Een korte verklarende tekst is hier beschikbaar. Een vulgariserende en
zeer omstandige behandeling is hier beschikbaar
(Nederlandstalig) De kwintencirkel en
overeenkomende stemgegevens staan hieronder.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oprechte dank aan:
Prof. E. Amiot, A. Calvet, E. Jobin, T. Paintoux: de open communicatie en uitwisseling van gedachten heeft geleid tot de vaststellingen in deze tekst. G. Baroin: voor de compilatie van een prachtig video over dit onderwerp Mijn dochter Hilde: zij vestigde mijn aandacht er op om te zoeken naar wat een muzikant wenst (reinheid van diatonische intervallen) en niet naar welk muzikaal temperament de voorkeur zou kunnen dragen van een bepaald muzikant. |