webquest Eerste Wereldoorlog | ||||||
|
||||||
|
||||||
Het doel van deze webquest is dat de leerling zich
leert inleven in een willekeurig persoon (zie 'Opdracht') om op deze
wijze de Grote Oorlog dichterbij de belevingswereld van de leerling te
krijgen. De Grote Oorlog is een onderwerp dat zich helaas in weinig
belangstelling mag verheugen. Voor de gemiddelde leerling is de Tweede
Wereldoorlog een oorlog die dichterbij lijkt te zijn en meer tot de
verbeelding spreekt. Wij hopen dat door deze opdracht de leerlingen meer
zicht krijgen op het ontstaan van de Grote Oorlog (bondgenootschappen,
militairisme, modern-imperialisme, nationalisme), de gevolgen die het
heeft gehad voor Europa (een generatie mannen die wegvallen), de
'vruchtbare' gevolgen voor het feminisme (het overnemen van de positie
van de man in de fabriek), het ontstaan van oorzaken voor WO II (Vrede
van Versailles, wraakgevoelens) en de gevolgen voor de (wereldwijde)
economie (wel of niet een gevolg van de Grote Oorlog?). Ook hopen wij
dat de leerlingen zullen zien dat een neutraal land niet alleen niet
meedoet met de oorlog, maar ook allerlei verplichtingen heeft. Bovenstaande punten zijn allemaal bijkomende leerpunten (en geven aanknopingspunten voor een lessenserie of losse lessen), de belangrijkste competentie die leerlingen ontwikkelen is die van een bewuste standplaatsgebondenheid (het is echter wel noodzakelijk om de leerlingen hierop attent te maken). Door het kiezen van één specifiek persoon leert de leerling dat een gebeurtenis nooit puur feitelijk geschreven kan worden. Ook brengt deze opdracht het menselijke (lijden) van de/ een oorlog naar voren en blijft het niet bij een abstracte gebeurtenis uit een ver verleden, maar gaat het leven. Wij wensen u veel plezier en succes met deze webquest! Mocht u nog vragen hebben, kunt u zich altijd wenden tot: info@webquest.nl (meldt u daarbij uw ASU-nummer) |
||||||