Oslo 15-17 juli
De laatste grote stad, de ‘útsetter’. Vandaag eerst naar het Vigelandpark, waar allemaal beelden stonden van Gustav Vigeland. Prachtige sculpturen van de mens in zijn hele leven.’s Middags naar het eerste centrum van Oslo (er zijn 3 centrums). Het stadhuis is een juweeltje van kunst. We zien de grote ontvangstzaal waar de Nobelprijs voor de vrede wordt uitgereikt, met prachtige galerijen erom heen en daarachter nog weer allerlei mooie zalen. De ingang wordt versierd door houten sculpturen die de Germaanse godenwereld als onderwerp hebben. Oud is het stadhuis niet (van 1950), maar daarom niet minder mooi. Vervolgens naar Stortinget (het Noorse parlement)dan naar de domkerk die ’s avonds en de hele nacht geopend is tot 6 uur. Hier zien we o.a. prachtige fresco’s op het plafond, een schitterend altaar met een Laatste Avondmaal in hout en een rijk versierde preekstoel. De volgende dag naar het koninklijk paleis en het Akerhusslot. Dit bewaakte vroeger de Oslofjord. Het is een grote vesting met allemaal bastions en kanonnen, een kasteel en een mausoleum voor leden van de Noorse koninklijke familie. Het wordt deels nog gebruikt voor officiële ontvangsten. Het paleis is een indrukwekkend gebouw, waar we worden rondgeleid door een gids. We zien veel Franse meubels (de eerste koning was een Fransman:Bernadotte) Op 17 juli zijn we naar het schiereiland Bygdoy geweest. Dat is de schitterende villawijk van Oslo, waar ook de koninklijke familie normaal verblijft (geen foto’s natuurlijk…) We gaan eerst naar het Kon Tiki museum, waar we kunnen zien hoe Thor Heyerdahl bewees dat oude culturen contacten konden leggen over grote afstanden met primitieve middelen: een papyrusrieten boot en een balsahouten vlot. Verderop is het Vikingmuseum, waar complete oude Vikingschepen staan uitgestald, samen met grafvondsten. Heel bijzonder. Tenslotte gaan we nog naar het volksmuseum. Als afsluiting van Noorwegen niet gek. Er staat ook een staafkerkje, uit Gol, afgebroken en hier weer opgebouwd. Laat er nu net een korte dienst beginnen! Zo maken we op zondag nog een Noorse kerkdienst mee ook en zingen we ‘Lof zij de Heer’, maar dan in het Noors. De predikant vertaalt zo nu en dan in het Engels. Het is inmiddels begonnen te regenen en we gaan naar ons huisje terug. Betekent dit een overgang naar slecht weer? Enfin, we gaan toch richting Zweden. We zitten droog!

18 - 22 juli. Gothenburg en dan naar huis.
Vanmorgen begon het te regenen maar om 12 uur was het al weer korte broeken weer.
In Gothenburg aangekomen zijn we eerst naar de haven gegaan om een ticket te reserveren, om over te varen naar Denemarken. Daarna zijn we Gothenburg gaan bekijken. Natuurlijk op de fiets. Wat we zien is een stad met weinig auto’s en heel veel trams en bussen. Hoewel, de drukke E6 loopt dwars door de stad. Voor de toeristen rijdt er een hele oude nostalgische tram. Dat Gothenburg groot is en een koopmansverleden heeft, bewijzen de grote en imposante herenhuizen. Nu vaak verbouwd en in bezit van banken of restaurants. En hé, er is hier ook een ‘Oostindische Compagnie’ geweest, net als in Amsterdam. Nu is het een museum. We bekijken de domkerk, fietsen door de fraaie Kungsport Avenue en over het Gustav Adolfplein met het stadhuis en de beurs. Ondertussen rekenen we nog eens na wat ons de boot kost. Dat blijkt toch wel erg duur, maar eens vragen of het wel klopt. Voor een even lange reis met de boot eerder betaalden we een kwart van de prijs die nu wordt berekend. De baliejuffrouw maakte een herberekening en kon ons plotseling 100 euro korting geven. Toch maar niet gedaan, het bleef duur. We annuleerden de hele overtocht. We gaan wel weer via Helsingborg-Helsingör en Rodby-Puttgarden. Dat is wel wat langer, maar aanmerkelijk goedkoper! We rijden dus bij de haven weg om een camperplaats te zoeken, die volgens de campergids in de buurt moet zijn. Helaas, we hebben werkelijk meer dan een uur rondgereden en verschillende mensen gevraagd, maar we vonden hem niet. Tenslotte zijn we maar bij een kerkje gaan staan, naast een kerkhof. Daar was het uiteraard rustig. Maar in het vervolg gaan we zelf wel een plekje zoeken, dat lukt ons prima.
Dit is ons laatste reisverslag voor deze vakantie. We zijn inmiddels op de Jouwer aangekomen.
Groeten aan iedereen en oant sjen .