Naantali en Helsinki 14 en 15 juni

We zijn vanmorgen met de boot naar het vasteland gevaren en hebben daarna het dorp Naantali bezocht. Een mooi plaatsje, de tuin van Finland. Zelfs de president heeft er een zomerwoning. Dan naar Helsinki. In de stad vragen we de weg aan een Fin naar camping Rastila. Hij is wel wat verstrooid, want hij zegt eerst:’Ik rij wel met jullie mee en breng je wel, ik moet toch die kant uit’. Blijkt dat hij zich – al bijna bij de camping – herinnert dat hij zijn auto heeft laten staan op de plaats waar hij ons sprak. Dus het hele eind weer terug, daarna hij voorop en dan lukt het om bij de camping te komen. De volgende morgen is het wat miezerig . Maar goed we zijn ook wel een beetje verwend. We staan achter het Olympisch Stadion met het standbeeld van Paavo Nurmi, het atletiekwonder die 12 olympische atletiekmedailles veroverde en 22 wereldrecords op zijn naam zette in de jaren 20 van de vorige eeuw. We fietsen eerst naar de rotskerk. Een schitterend staaltje van architectuur, de kerk is in de rotsen geïntegreerd als het ware. Daarna breekt de zon weer door en de jas kan weer uit. Daarna langs het oude station van 1916, één van de belangrijkste nationale werken van de Finse romantiek, door naar de Dom aan het senaatsplein. Wat een prachtig wit gebouw, koepels met goud dat schittert in de zon. Dit is het visitekaartje van Helsinki, met de haven en zijn luxe cruiseschepen en alle andere schepen. Tegenover de haven staat de Uspenski Kathedraal, een Griekse-orthodoxe kerk met talrijke koepeltjes van goud. En hier vind je ook het presidentieel paleis en het stadhuis. Grote, imposante gebouwen. Even verderop de oude Kauppahalli markthallen, met binnenin nog de oude kraampjes zoals ze waren in de tijd van de tsaren. Door gefietst langs de kust op zoek naar de tapijten die ze aan het strand wassen en drogen. Nou dat viel tegen precies ééntje hing aan de rekken te drogen en er stond een hele grote pers om ze uit te wringen. Tenslotte bekijken we nog de aparte orgelpijpen van het Sibeliusmonument. In de namiddag vertrekken we uit Helsinki. We hebben nu genoeg cultuur opgesnoven en we gaan nu over op de natuur. Inmiddels zijn we richting Rovaniemi, het domein van de kerstman en de poolcirkel.

16 tot 19 juni Over de Poolcirkel
Wij staan op de poolcirkel: 66.32.35 graden. Veel foto’s genomen en rondgedwaald in het dorpje van de kerstman. Je kunt een speciale postzegel kopen voor op de kaart en het is hier een heel circus met kerstmuziek en de kerstman en zo. Daarvoor zijn we Rovaniemi ingegaan om daar de Lutherse kerk te bekijken met zijn 14 meter hoge fresco. In het fresco is een mensenleven uitgebeeld van de wieg tot het graf. Het Arcticum is een museum van de Lappen (Samen) van vroeger en nu.
Voor veel Finnen is dit -Rovaniemi - de noordelijkste plaats die zij in hun land bezoeken; voor de Laplanders begint hier het zuiden.

De wegen zijn hier heel goed en het is hier heerlijk en ontspannen rijden. Geen files en geen opstoppingen. Geregeld kun je hier 100 km. rijden, dus geen 70 km. zoals wij dachten. Zo schiet het lekker op. Finland is ook een mooi land; met zijn heuvels en bossen lijkt het wel de Ardennen. Hier is het nog helemaal niet uitgestorven. Overal kleine gehuchten van enkele huizen. Maar je ziet alleen maar de postbussen. Al die Finnen hebben zich in het bos verstopt. Vandaag weer prachtig weer. Ons dag- en nachtritme is wat in de war .
’s Avonds wordt het niet meer donker en de klok is ook nog eens een uur vooruit gezet. Om twaalf uur schijnt nog steeds de zon. Maar ja, je wordt moe, dus maar slapen. En als je wakker wordt schijnt de zon alweer, of nog steeds…
Je kunt merken dat je hoger komt. De begroeiing wordt lager en opener en het is kouder Ondanks dat de zon schijnt is het hier 16 graden.
Voorbij Rovaniemi zien we de eerste rendieren ons tegemoet lopen. Oppassen dus, want die beesten hebben wel voorrang.

Fins is heel lastig, maar soms snap je het:Hissi betekent lift. Voor de rest is het abracadabra. Heel veel klinkers en lange woorden.
We zitten midden in de toendra en moeten nog 180 km. naar de Noordkaap. Het blijft prachtig weer, we kunnen buiten in de zon zitten!