Schrijven voor het web

Hoe houdt u een bezoeker op uw website?

De surfende gebruiker leest niet lineair. Hij of zij klikt zich een zelfgekozen weg door de informatie. Schrijven voor internet is dan ook geen lineair proces. Hebt u dan geen vat op zijn leesroute? Toch wel, als u maar genoeg interne 'wegwijzertjes' plaatst. Die brengen de gebruiker ongemerkt waar u hem of haar hebben wil: bij uw product- of dienstenaanbod.

1. Inhoudstafel op wieltjes

Viervijfde van de surfers komt op uw website terecht via zoekmotoren zoals Google. Zij 'landen' in een diepgelegen pagina. Als gids voorziet u hen meteen van een plannetje, een plattegrond en een wegwijzer naar de hoofdingang. Menu, site map en 'homepage'-knop staan op elke pagina consequent op dezelfde plaats. Zij vormen een inhoudstafel op wieltjes.

2. Paragraaftitels verleiden

Verdeel elke pagina in korte paragraafjes met ronkende subtitels. Die hebben twee functies:
1. Subtitels maken de pagina scanbaar.
2. Subtitels zuigen de lezer de tekst in met voordelen.

3. Reclamebordjes

Eén van de eerste zoekresultaten brengt u naar uw eigen website. Te denken aan google diensten die dit mogelijk maken zoals de welbekende google-ads.

4. Voor elk wat wils

Vaak wordt op een pagina een tekstlink meermaals herhaald. Waarom vervangt u de repetitieve 'contacteer ons'-links niet eens door: 'Vraag meer info', 'vrijblijvende info', 'gratis offerte', 'online hulp', enz.? Een woord dat klant A aanzet tot actie doet dat niet noodzakelijkerwijs met klant B.

5. Home met weerhaakjes

Sprankelende webteksten verleiden bezoekers en zoekmachines'. Of het aanbieden van gratis diensten. Of de intrigerende titeltjes van de tips er net boven.

6. Voor de snelle lezer

Vindt u het gek om een boek te lezen in een willekeurige paginavolgorde? Toch is het net dat wat gebeurt op het computerscherm. Denk hieraan als u schrijft voor internet.