Schrijven voor het web

Webteksten: een snelle 10/10 test

Voldoen de teksten van uw site aan wat uw klant ervan verwacht? Dat is een gemakkelijke: bereken de webtekst-score.

De informatie aanbieden in de vorm die de schermlezer verwacht. Waarom? Omdat hij anders wegklikt. Hij wil snel informatie, maar leest op het scherm tot 50% trager.

Beantwoord de onderstaande paragrafen met ja of nee:


1 Is uw webtekst omgekeerd ? (2 punten)

Een professioneel persbericht is gelaagd opgebouwd. Need to know’ staat vooraan en ‘nice to know’ volgt. Die leeslijn heet een ‘omgekeerde piramide’. Journalisten maken er dankbaar gebruik van in krantenartikels. Zij leggen hun kaarten op tafel in de eerste paragraaf. Omdat ze weten dat geïnteresseerde verder lezen én omdat ze de anderen tijdverlies besparen.
Lees de eerste 5 regels. Bevat die alle essentiële informatie? Prima: u krijgt 2 op 2. Scoort u niet? Dit is een eenvoudige oplossing: begin met een korte samenvatting.

2 Is uw webtekst voordelig ? (2 punten)

Stel de voordelen voor uw klant centraal, niet de eigenschappen van uw product. Elke tekst, op papier of op het scherm, staat of valt met de mate waarin hij de klant centraal stelt.

3 Is uw webtekst scanbaar ? (3 punten)

Op het scherm is het ‘scangedrag’ van uw klant nog extremer. 1) de tekst kunt ‘scannen’ met bv. onderlijnde woorden; 2) de gescande zinsdelen uw voordeel in de verf zetten.

4 Is uw webtekst getrimd ? (1 punt)

Schrijven is schrappen. Zo veel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Denk aan de gehaaste surfer voor wie elke ballast genoeg is om weg te klikken. Schrap en vereenvoudig. Laat dan uw tekst liggen. En schrap dan verder ... tot op het bot.

5 Is uw webtekst origineel ? (2 punten)

Gelukkig is schrijven meer dan het toepassen van regeltjes. In originaliteit, zinsritme, woordgebruik toont zich de meester.

Hoog tijd voor de pijnbank! Hoog tijd om uw eigen webteksten op de pijnbank te leggen.
Beantwoord de 5 vraagjes met ja of nee. Een volmondig ‘ja’ levert het maximale aantal punten op, een ‘nee’ of een ‘mja’ 0 punten.

Hoe houdt u een bezoeker op uw website? De surfende gebruiker leest niet lineair. Hij of zij klikt zich een zelfgekozen weg door de informatie. Schrijven voor internet is dan ook geen lineair proces. Hebt u dan geen vat op zijn leesroute? Toch wel, als u maar genoeg interne 'wegwijzertjes' plaatst. Die brengen de gebruiker ongemerkt waar u hem of haar hebben wil: bij uw product- of dienstenaanbod

1. Inhoudstafel op wieltjes

Viervijfde van de surfers komt op uw website terecht via zoekmotoren zoals Google. Zij 'landen' in een diepgelegen pagina. Als gids voorziet u hen meteen van een plannetje, een plattegrond en een wegwijzer naar de hoofdingang.

Menu, site map en 'homepage'-knop staan op elke pagina consequent op dezelfde plaats. Zij vormen een inhoudstafel op wieltjes.

2. Paragraaftitels verleiden

Verdeel elke pagina in korte paragraafjes met ronkende subtitels. Die hebben twee functies: 1. Subtitels maken de pagina scanbaar. 2. Subtitels zuigen de lezer de tekst in met voordelen. 3. Reclamebordjes

Eén van de eerste zoekresultaten brengt u naar uw eigen website. Te denken aan google diensten die dit mogelijk maken zoals de welbekende google-ads.

4. Voor elk wat wils

Vaak wordt op een pagina een tekstlink meermaals herhaald. Waarom vervangt u de repetitieve 'contacteer ons'-links niet eens door: 'Vraag meer info', 'vrijblijvende info', 'gratis offerte', 'online hulp', enz.? Een woord dat klant A aanzet tot actie doet dat niet noodzakelijkerwijs met klant B.

5. Home met weerhaakjes

Sprankelende webteksten verleiden bezoekers en zoekmachines'. Of het aanbieden van gratis diensten. Of de intrigerende titeltjes van de tips er net boven. Voor de snelle lezer Vindt u het gek om een boek te lezen in een willekeurige paginavolgorde? Toch is het net dat wat gebeurt op het computerscherm. Denk hieraan als u schrijft voor internet.

Voor de snelle lezer

Vindt u het gek om een boek te lezen in een willekeurige paginavolgorde? Toch is het net dat wat gebeurt op het computerscherm. Denk hieraan als u schrijft voor internet.