Beantwoord de onderstaande paragrafen met ja of nee:
1 Is uw webtekst omgekeerd ? (2 punten)
Een professioneel persbericht is gelaagd opgebouwd. Need to know’ staat vooraan en ‘nice to know’ volgt. Die leeslijn heet een ‘omgekeerde piramide’. Journalisten maken er dankbaar gebruik van in krantenartikels. Zij leggen hun kaarten op tafel in de eerste paragraaf. Omdat ze weten dat geïnteresseerde verder lezen én omdat ze de anderen tijdverlies besparen.Lees de eerste 5 regels. Bevat die alle essentiële informatie? Prima: u krijgt 2 op 2. Scoort u niet? Dit is een eenvoudige oplossing: begin met een korte samenvatting.
2 Is uw webtekst voordelig ? (2 punten)
Stel de voordelen voor uw klant centraal, niet de eigenschappen van uw product. Elke tekst, op papier of op het scherm, staat of valt met de mate waarin hij de klant centraal stelt.3 Is uw webtekst scanbaar ? (3 punten)
Op het scherm is het ‘scangedrag’ van uw klant nog extremer. 1) de tekst kunt ‘scannen’ met bv. onderlijnde woorden; 2) de gescande zinsdelen uw voordeel in de verf zetten.4 Is uw webtekst getrimd ? (1 punt)
Schrijven is schrappen. Zo veel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Denk aan de gehaaste surfer voor wie elke ballast genoeg is om weg te klikken. Schrap en vereenvoudig. Laat dan uw tekst liggen. En schrap dan verder ... tot op het bot.5 Is uw webtekst origineel ? (2 punten)
Gelukkig is schrijven meer dan het toepassen van regeltjes. In originaliteit, zinsritme, woordgebruik toont zich de meester.
Hoog tijd voor de pijnbank!
Hoog tijd om uw eigen webteksten op de pijnbank te leggen.
Beantwoord de 5 vraagjes met ja of nee. Een volmondig ‘ja’ levert het maximale aantal punten op, een ‘nee’ of een ‘mja’ 0 punten.
Hoe houdt u een bezoeker op uw website?
De surfende gebruiker leest niet lineair. Hij of zij klikt zich een zelfgekozen weg door de informatie. Schrijven voor internet is dan ook geen lineair proces.
Hebt u dan geen vat op zijn leesroute? Toch wel, als u maar genoeg interne 'wegwijzertjes' plaatst. Die brengen de gebruiker ongemerkt waar u hem of haar hebben wil: bij uw product- of dienstenaanbod
1. Inhoudstafel op wieltjes
Viervijfde van de surfers komt op uw website terecht via zoekmotoren zoals Google. Zij 'landen' in een diepgelegen pagina. Als gids voorziet u hen meteen van een plannetje, een plattegrond en een wegwijzer naar de hoofdingang.Menu, site map en 'homepage'-knop staan op elke pagina consequent op dezelfde plaats. Zij vormen een inhoudstafel op wieltjes.
2. Paragraaftitels verleiden
Verdeel elke pagina in korte paragraafjes met ronkende subtitels. Die hebben twee functies: 1. Subtitels maken de pagina scanbaar. 2. Subtitels zuigen de lezer de tekst in met voordelen. 3. ReclamebordjesEén van de eerste zoekresultaten brengt u naar uw eigen website. Te denken aan google diensten die dit mogelijk maken zoals de welbekende google-ads.