Top 10 ontoegankelijke webteksten
Webteksten moeten zoveel mogelijk geschikt zijn voor de zoekende, scannende bezoeker. Zo niet, dan zullen de bezoekers de gezochte informatie niet vinden.
1. Dodelijk: lange lappen tekst
Wilt u bezoekers echt onmiddellijk wegjagen, plaats dan lange lappen tekst als één alinea op de webpagina!
2. Kom langzaam ter zake
Webbezoekers zien, na het klikken op een link, heel weinig: vooral het midden van het scherm. Daar moet de belangrijkste informatie staan. Als die pas verderop komt, bijvoorbeeld na scrollen, zal een deel van de bezoekers die nooit zien.
3. Algemene verhalen
Bezoekers zijn op zoek naar concrete informatie. Die moet zo snel mogelijk in beeld komen. De lezer vindt de algemene verhalen niet zo heel belangrijk. Probeer zoveel mogelijk bij de context te blijven.
4. Wijdlopigheid (al te uitvoerig)
Omdat lezen de bezoeker zoveel moeite kost en er zo weinig informatie op een scherm past, moet alle webtekst uiterst beknopt zijn. Ieder overbodig woord houdt op ofwel hindert de bezoeker.
5. Lange zinnen, moeilijke woorden
Op papier geldt dat moeilijke woorden en lange zinnen een tekst moeilijker leesbaar maken. Vooral op Internet leidt het tot versneld vluchtgedrag.
6. Moeilijk scanbare teksten
Zorg dat de bezoeker(s) zich al scannend snel een beeld kan vormen van de informatie op de pagina. Een informatieve titel, korte alinea's met witregels, informatieve tussenkopjes en puntsgewijze opsommingen zijn de belangrijkste punten.
7. Lange teksten zonder intro of inhoudspagina
Een duidelijke, aanklikbare inhoudsopgave of een intro dat aangeeft welke informatie geboden wordt, helpt hem bij het nemen van de juiste beslissing.
8. Gebrekkige terugkoppeling
Zorg dus niet alleen voor goede webtekst met een duidelijke, informatieve titel, maar controleer ook de link erheen.
9. Lange regels, dicht op elkaar
Teksten worden moeilijker leesbaar naarmate de regel langer is, de letter groter en de ruimte tussen opeenvolgende regels (interlinie).
10. Pdf- en wordbestanden
Word- en pdf-bestanden zijn nuttig, maar alleen voor mensen die het hele document willen hebben. Alle anderen hebben alleen baat bij goed scanbare, beknopte, concrete informatie op gewone webpagina's. Probeer van te voren na te gaan of een bezoeker de behoeft heeft om webteksten op te slaan als pdf. Te denken aan webteksten met statistieken, feiten en onderbouwde onderzoeksresultaten.