Schrijven voor het web

Schrijven voor het web

Wil een website het gewenste effect sorteren, dan moet die aan twee voorwaarden voldoen:

  1. De beoogde bezoekers moeten de site makkelijk kunnen vinden.
  2. De informatie moet zodanig gepresenteerd zijn, dat de bezoekers antwoord krijgen op hun mogelijke vragen.

Doelgroep
Voor welke bezoekers?
Alle onderzoeken wijzen uit dat internetgebruikers nog eerder afhaken als een tekst niet lekker loopt, of leest alsof die niet voor hem of haar bestemd is.

Vormgeving
Een site met een rustige lay-out nodigt meer uit tot lezen dan een uitbundige. Illustraties zijn leuk, maar veel bezoekers met een niet al te snelle internetverbinding zullen niet willen wachten tot ook de afbeelding geladen is.

Tekstopbouw
Wat is het onderwerp? Een tekst op een website mag met de deur in huis vallen. De beperkte ruimte van het scherm en de haast van de bezoeker laten geen ruimte voor een uitgebreide inleiding.

Antwoorden
Elke bezoeker heeft vragen over het onderwerp van uw site. Een goede tekst geeft antwoord op de belangrijkste vragen die bezoekers (de doelgroep) kunnen hebben over dit onderwerp.

Informatie op maat
Op de eerste pagina is alleen plaats voor antwoorden op de belangrijkste of hoofdvragen.

Schrijfstijl
Dynamisch medium, dynamische stijl
Een tekst op het scherm is lastiger te lezen dan een gedrukte pagina. Daarom is het des te belangrijker levendig te schrijven. Op papier is een wat langere zin - als die goed loopt - geen probleem, van het scherm leest die veel lastiger.