Roos Obdam|kunstdossier
 
Cultuureducatie |Afronding
  • Op welke wijze heb je voor jezelf in het afgelopen studiejaar inspiratie gekregen met betrekking tot cultuureducatie en de kunstvakken?

Het interview dat ik Ria, de CC van de Familieschool, heb afgenomen, heeft mijn ogen geopend. Haar enthousiasme, haar toewijding aan het aanbieden en vormgeven van de culturele activiteiten is aanstekend. Ik had al veel plezier in het bedenken, plannen en uitvoeren van de verschillende culturele activiteiten, maar door het gesprek met haar ben ik geïnspireerd om meer aandacht te besteden aan dit onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Door kinderen de mogelijkheid te geven zich te ontplooien d.m.v. kunst, kom je tegemoet aan de verschillende intelligenties van Gardner. Het kind dat minder mogelijkheden heeft met het cognitieve leren, kan hierdoor juist andere talenten ontwikkelen.

  • Hoe is het je gelukt kinderen enthousiast te maken voor culturele activiteiten?

Naast het lesgeven in beeldende vorming, muziek en drama, heb ik niet zoveel aandacht besteed aan culturele activiteiten. Dan bedoel ik daarmee dat ik niet met de klas weg ben geweest naar een culturele instelling, de bibliotheek of een museum. Binnen het lesgeven zelf heb ik de kinderen wel enthousiast kunnen maken. Zo hebben de kinderen van groep 8 zelf een tableau vivant gemaakt, dat nog zeer geslaagd was ook. De kinderen van groep ½ hebben heerlijk gestempeld, dat heb ik gezien aan hun snoetjes en het vele stempelen dat zij hebben gedaan.

  • En voor kunstonderwijs?

Wat ik hierboven al aangaf, heb ik kinderen hier enthousiast kunnen maken. Ik heb groep 8 les gegeven over ‘glas in lood’. Ik dacht dat het moeilijk zou zijn om de kinderen aandachtig naar platen van glas in lood te laten kijken. Maar dat viel heel erg mee. De kinderen vonden het heel leuk, helemaal toen zij daarna bezig waren om zelf glas in lood te schilderen op een glazen potje. Zij hebben het heel leuk gevonden om dit te maken, zo lieten zij mij weten. Door met enthousiasme de opdracht te vertellen en door te laten zien dat ík zin heb in deze les, heb ik de kinderen ook zin laten krijgen in de activiteit.

  • Voel je jezelf voldoende toegerust om deze vakken te onderwijzen, en waaraan wil je het komende jaar extra aandacht besteden?

Ik kan met enthousiasme kunstonderwijs onderwijzen, maar ik vind dat ik te weinig les heb gegeven om mij volledig bekwaam te voelen. Ik zou het leuk vinden om zelf een project op te starten, waarbij ik de volledige vrijheid zou krijgen om dit vorm te geven. Door verschillende disciplines in dat project samen te voegen (denk hierbij aan beeldende vorming, taal en wereld oriëntatie), hoop ik kinderen op verschillende talenten aan te spreken. Daarnaast wil ik extra aandacht besteden aan drama. Ik vind dat ik daar nog onvoldoende aandacht heb besteed, juist omdat het voor mij een nieuw vak is.