Roos Obdam|kunstdossier
Home      Muziek     Drama     Beeldende vorming   Cultuureducatie
 
Cultuureducatie |Interview ICC

“ Wat wordt er op mijn stageschool aan cultuureducatie gedaan?”

Ria Laan is de interne Cultuur Coördinator op de Familieschool te Heerhugowaard, mijn stageschool gedurende de propedeuse. Ria is een druk bezette vrouw, juf van een kleutergroep en is speciaal voor dit interview naar school gekomen op haar vrije dag. Niet dat zij veel vrij heeft, want, zo zegt ze zelf, ze is altijd bezig met school en vooral met het coördineren van de cultuurlessen op school.

Op de vraag wat Ria onder cultuureducatie verstaat, volgt een heel gesprek hierover. Het blijkt dat dit niet in een zin te vangen valt. Omdat ik hier niet het hele gesprek neer kan zetten, heb ik het samengevat als: “Alle culturele aspecten in contact laten brengen met de kinderen, zodat elk kind, ongeacht op welke manier het kind leert, zich kan ontwikkelen op school.” Elk vak kan vallen onder de noemer cultuureducatie. Zo richt wereldoriëntatie zich op het erfgoed, Nederlandse taal op poezie-proza, literatuur, maar ook drama. Dans, drama en muziek valt onder bewegingsonderwijs en fotografie/multimedia wordt voornamelijk toegepast op wereldoriëntatie. De activiteiten worden liefst zoveel mogelijk gekoppeld aan de diverse vakinhouden, want zo zegt Ria: “We kunnen beter langere tijd aandacht besteden aan culturele activiteiten voor samenhang, dat geeft de meeste diepgang.” En dit is natuurlijk zo. Sommige activiteiten die op zichzelf kunnen staan, is het culturele aanbod wat de gemeente Heerhugowaard de scholen aanbiedt. Er wordt de scholen een cultureel programma geboden, waaruit de scholen mogen kiezen. Zo heeft Ria o.a. gekozen, in samenspraak met haar collega’s, voor Diederik Varken (een poppentheater dat op school komt spelen), theater in de klas en Eye love books (tentoonstelling van bijzondere kunstenaarskinderboeken). De activiteiten worden in mei voor het komende schooljaar uitgekozen. Dus het hele team weet al welke producties er dat jaar vertoond zal worden. Ook vanuit Alkmaar, S.K.V. wordt jaarlijks een aanbieding gedaan waar de scholen graag gebruik van maken. De taak van Ria is het organiseren van deze excursies en het cultureel programma, maar ook de begroting maken en het bewaken van het budget, collega’s adviseren en enthousiasmeren en vergaderen met het JCC. Een heel pakket dus.

Ria heeft niet veel te besteden, al is zij er heel erg blij mee. Zij krijgt, naast de Lumpsum van 5 euro per kind, een extra vergoeding vanuit “Versterking Cultuureducatie”. Dit bedraagt €10,90 per kind. Dit wordt vergoed vanuit de provincie om scholen te helpen de cultuureducatie op gang te zetten. Na een paar jaar loopt deze vergoeding af en is het de bedoeling dat de scholen dit zelf betalen.

De visie die de school hanteert is samengesteld door René Venneker, de directeur van de Familieschool. Momenteel loopt er het project “Cultura Familia”,  geïnspireerd door een project dat vorig jaar in een kleutergroep liep, dat ‘Toeval Gezocht’ heet. (www.toevalgezocht.nl)  In twee kleutergroepen wordt er gewerkt vanuit de gedachte van Reggio Emilia. In deze groepen wordt er gekeken naar de vraag: “In hoeverre zijn de uitgangspunten van R.E. inpasbaar in de visie van de Familieschool?” In de klas komt twee dagdelen per week een kunstenaar in de klas, waarbij het onderzoek en experiment van de kinderen de richting aangeven. In mei volgt de evaluatie. Er wordt niet zozeer hulp geboden aan de ontwikkeling van de visie, maar er wordt wel gewerkt vanuit verschillende gedachtes om de eigen visie vorm te geven. Een van die gedachten is dus Reggio Emilia.

De klassen gaan regelmatig op bezoek of er komen mensen op school. Zo gaan de kinderen naar het cultureel programma van COOL (Cultureel centrum van Heerhugowaard), hebben ze jaarlijks schrijvers op school en gaan de kinderen op excursies naar het poldermuseum, museummolen, bezoek vuilverbranding. Daarnaast komt er iemand die vertelt over WO2, maakt de school gebruik van de vele leskisten van SKV, wordt er veel aandacht besteed aan de Kinderboekenweek en heeft groep 3 een dramaproject. In dit lijstje zitten er ook veel activiteiten die elk jaar terug keren, zoals het poldermuseum, het cultureel programma van HHW, naar de bibliotheek, schrijvers op school en het dansproject van groep 3.
Op mijn vraag of er ook aandacht besteedt wordt aan niet-westerse culturen, moet Ria ontkennend antwoorden. Binnen cultuureducatie wordt hier geen aandacht aan besteed, wel binnen wereldoriëntatie.

Al met al is het een lang gesprek geweest van ruim een uur, waarbij ik veel geleerd heb over cultuureducatie op school!