Schema vaardigheden en kennis kunstvakken |
Beeldend |
aanwezig |
eventuele toelichting |
Vaardigheden op het gebied van |
het hanteren van materialen en gereedschappen |
ja |
Ik heb het vak ‘tekenen’ als examenvak gehad op het VHBO. Hierdoor met meerdere materialen gewerkt. |
beelden maken naar waarneming |
ja |
We hadden als opdracht om een gebouw na te tekenen. Jammer genoeg heb ik die tekening niet meer, want ik was er best trots op. |
beeldend expressief werken (vanuit emotie) |
nee |
|
beelden gebruiken om ideeën vorm te geven |
ja |
Voor in mijn instroomdossier heb ik mijn gezichtsprofiel gebruikt om mijn visie duidelijk te maken. |
functionele beelden maken |
ja |
Ik maak regelmatig een taart. Dit zijn niet zomaar taarten, maar mooi versierd. |
kijken naar/praten over beelden met kinderen |
ja |
Ik praat vaak met mijn kinderen over wat ze gemaakt of getekend hebben. Daarnaast praten we over wat zij mooi vinden aan een bepaalde tekening of kunststuk. |
Kennis t.a.v. |
materialen en technieken |
ja |
Maar niet genoeg om de kinderen alles aan te leren. |
de beeldanalyse en van beeldaspecten |
nee |
Geen idee wat deze termen betekenen. |
de beeldende ontwikkeling van leerlingen |
nee |
|
opzetten/uitvoeren van beeldende activiteiten |
ja |
Ik knutsel vaak met mijn kinderen, schilderen of tekenen ook. Kleien vind ik erg leuk, maar niet met terracottaklei, daar wordt alles zo ontzettend vies van. |
Plan van aanpak t.a.v het verkrijgen van vaardigheden en kennis voor dit vakgebied
* Ik ga het boek ‘laat maar zien’ bestuderen, zodat ik een beeldanalyse kan maken en weet wat beeldaspecten zijn
* Ik ga de beeldende ontwikkeling van leerlingen in kaart brengen m.b.v. studieboeken. Ik moet alleen nog opzoeken welke boeken ik daarvoor kan gaan gebruiken.
|
Drama |
aanwezig |
eventuele toelichting |
Vaardigheden op het gebied van |
vertellen |
ja |
Ik vertel mijn kinderen vaak kleine verhaaltjes, soms maken zij daar een klein toneelstukje op, dat vind ik zo leuk. |
spelen voor en met leerlingen |
nee |
Nog nooit gedaan |
spelinstructie geven |
ja |
Met verjaardagen van mijn kinderen leg ik de spelletjes uit die we gaan doen. Ook op vakantie heb ik meegedaan aan een spelletjescircuit en uitgelegd hoe de spelletjes gespeeld moesten worden. |
Kennis t.a.v |
speltechnieken |
nee |
|
spelontwikkeling |
nee |
|
uitnodigende leeromgeving |
nee |
|
Plan van aanpak t.a.v het verkrijgen van vaardigheden en kennis voor dit vakgebied
* Ik ga het boek ‘kijk op spel’ bestuderen om meer te weten te komen over speltechnieken, spelontwikkeling en hoe je een uitnodigende leeromgeving maakt.
* Ik ga spelen voor en met kinderen tijdens mijn stage
|
Muziek |
aanwezig |
eventuele toelichting |
Vaardigheden op het gebied van |
zingen |
ja |
Ik heb meegezongen in het familiekoor, ter gelegenheid van het zestigjarig huwelijk van mijn grootouders. Daarnaast zing ik vaak voor mijn kinderen. |
presentatie van muziek (zelfvertrouwen) |
ja |
Doordat ik meegezongen heb in de kerk ben ik zekerder geworden over mijn eigen stem. |
improviseren (vocaal en/of instrumentaal) |
nee |
|
spelen op een instrument
(schoolinstrumentarium of ander melodie instrument) |
ja |
Ik heb keyboardles gehad. Niet zo heel erg lang en ik kan het een beetje |
Kennis t.a.v |
|
noten lezen, muziektheorie |
een beetje |
Ik kan de basisnoten lezen. Ik heb geen kennis van muziektheorie |
muziekinstrumenten in het basisonderwijs |
een beetje |
Ik heb vroeger op school met de muziekinstrumenten gewerkt, maar dat is zolang geleden. |
repertoire kennis basisonderwijs |
nee |
|
Plan van aanpak t.a.v het verkrijgen van vaardigheden en kennis voor dit vakgebied
* Om de theorie te leren ga ik het boek ‘muziek Meester’ gebruiken;
* Om repertoire op te bouwen ga ik liedjes leren uit verschillende liedjesbundels;
* Ik ga mijn keyboard weer tevoorschijn halen, zodat ik die kan gebruiken bij het aanleren van de noten en liedjes;
* Door muziekles te geven op school, werk ik aan mijn zelfvertrouwen en het presenteren van muziek.
|