Neem een lepel met een stukje WC-papier met spiritus erop. Steek die aan. Houdt het onder de opening van de plastic
zak en vul hem met warme lucht. Pas op dat de zak kapot gaat ofzoiets.
Neem een lepel met een stukje WC-papier met spiritus erop. Steek die aan. Houdt het onder de opening van de plastic
zak en vul hem met warme lucht. Pas op dat de zak kapot gaat ofzoiets.
Om dit kristalliseren te initiëren (laten beginnen) heb je het ijzertje nodig.
Stukje theorie:
In de natuurkunde zijn er symbolen afgesproken voor Lange en moeilijke woorden.
Zoals:
^ betekend Verschil
x lineaire uitzetting coëfficiënt.
l lengte
t temperatuur
Natuurlijk is dit ook in praktijk te gebruiken:
Bijv. de Eiffeltoren heeft een lengte van 342 meter. het temperatuur verschil zomer en winter kan 60 graden zijn. bereken het lengte verschil tussen een strenge winter(-20) en een warme zomer(40) De lineaire uitzetting’s coëfficiënt van staal is 0,00001
0,00001 x 342 x60 =
^ x x x t
Proef 13: Stikstof
stikstof is ongeveer -196 graden. toch kan je het mooi over je handen en de vloer laten glijden. Als je het onder vacuüm zet gaar het koken. als je er iets in houdt, bevriest het, je kunt het dan kapotslaan. als je het in een fles doet en je trekt er een ballon over dan word deze opgeblazen. als je het in een bak water gooit, komt er veel damp vanaf.
Temperatuur:
Er zijn verschillende schalen:
Celsius, hij stopte een stijgbuisje in kokend water en zette een streepje bij 0
Daarna heeft hij smeltend ijs 100gaden genoemd.
Celsius heeft dit later omgedraaid.
de werking van de 2-tact motor. Eerst beweegt de zuiger omhoog. Dan wordt de druk in de ruimte bij de krukas
(grote blauwe geval) lager. Dan gaat er een klepje open en zuigt deze ruimte zich vol met een mengsel van benzine en lucht.
Dit wordt als de zuiger weer naar beneden gaat, samengeperst. Als de zuiger bijna helemaal naar beneden is, komt er een
kanaaltje vrij waardoor dat mengsel zo naar de cilinder stroomt. Dit gaat door middel van de druk. In de cilinder zelf wordt
het gasmengsel weer samengeperst maar dan komt er een vonk bij van boven. Hierdoor ontploft de benzine en slaat de
zuiger weer terug naar beneden. De uitlaatgassen stromen ook naar buiten.
Laat een gasbrander branden onder de kolf en kijk wat er gebeurt.
Na een tijdje komen er geen bubbeltjes meer omhoog maar gaat het niveau
steeds heen en weer.