Foto van de maand september 2003
......BLS Cargo bestormt de Gotthard......
| Sinds 2003 is in het kader van vrije toegang voor vervoerders op het Zwitsers spoorwegnet (Open Access) | |
| zichtbaar veel veranderd in Cargo land. De SBB Cargo rijdt volledig haar eigen treinen zelf via de Lötschberg-line | |
| (zie voorjaar 2003). Waar de SBB en BLS voor heen nog samen werkten is nu een concurrentie slag begonnen. | |
| Sinds dit voorjaar rijdt BLS Cargo eigen treinen volledig zelf via de Gotthard route. Gaat het nog om één trein per | |
| dag, BLS Cargo is steen vast van plan het vervoer via de Gotthard uit te breiden tot enkele tientallen treinen per | |
| dag waarvoor men een steunpunt wil creëren te Depot van Erstfeld. Het ligt voor de hand dat de samenwerking | |
| tussen BLS Cargo en DB Cargo hier in een rol gaat spelen zodat wellicht de Duitse Helvetisierte machines | |
| DB 185 onder BLS Cargo vlag goederentreinen via de Gotthard gaan rijden. De toekomst zal het uitwijzen..... | |
| Op de foto hier boven loopt op de morgen van 7 augustus 2003 BLS Cargo trein Basel - Chiasso met treinnummer | |
| 47099 station Ertsfeld binnen aan de voet van de Gotthard "Nordrampe". Tractie wordt gevormd door de BLS | |
| machines Re 465 009, Re 465 007 en de Re 465 015. Gezien de trein tegen de 1600 ton zwaar is moet vanaf | |
| Erstfeld een opdruk locomotief achterop de trein mee. Welnu BLS Cargo neemt haar eigen opdrukmachine | |
| mee want te Ertsfeld wordt de Re 465 009 naar achteren omgerangeerd geheel door eigen personeel. | |
| Hier onder vind u de foto's van het omrangeren en vertrek met Re 465 009 als Schiebelok. De laatste foto laat | |
| de middag retourtrein nabij Wassen zien. | |
| The liberal acces-matter for any enterprise on Swiss network (Open access) has changed a lot in Cargo-land. SBB cargo | |
| operates its own trains on the Lotschberg line (see spring 2003). Previously SBB and BLS worked in coherence, but now | |
| they are competative to eachother. Starting this spring, BLS Cargo totally operates its own trains on the Gotthard route. | |
| Nowadays it concerns only one train a day; but BLS plans to extend traffic on the Gotthard route by ten's. That is why BLS | |
| is about to create a service point at Erstfeld depot. It is obvious that BLS Cargo and DB Cargo will play a role - which will | |
| introduce probably German (CH-enabled) machines DB185 working under BLS-supervision on the Gotthard route. | |
| Future will learn .... | |
| On the photo above, BLS Cargo train Basel-Chiasso (number 47099) enters Erstfeld station at the Gotthard north slope on | |
| the 7 August morning. Traction is being provided by the BLS-machines Re 465 009, 007 and 015. As the train is 1600 tons | |
| heavy a banking loco is needed at the back. Well, BLS Carco takes its own banking loco along. In Erstfeld the Re 465 009 | |
| is being shunted to the back by own personel. Here you will find the photo's showing the manouvres and the departure with | |
| Re 465 as so called 'Schiebelok'. The last picture shows the afternoon return-train near Wassen. | |
| (thx to mr Aleva for translating) | |
| Klik voor groot beeld en beschrijving op de foto! | |
| Zur Grossdarstellung bitte auf ein Bild klicken Please click on the thumbnail for a larger photo and description! | |
|
|
|
| Re 465 009 trekt op | Re 465 009 loopt om |
|
|
|
| Trein 47099 vertrekt uit Ertsfeld | Middag retourtrein |