Foto  van de maand  september 2003

 

    ......BLS Cargo bestormt de Gotthard......

        

Sinds 2003 is in het kader van vrije toegang voor vervoerders op het Zwitsers spoorwegnet (Open Access)
zichtbaar veel veranderd in Cargo land. De SBB Cargo rijdt volledig haar eigen treinen zelf via de Lötschberg-line
(zie voorjaar 2003). Waar de SBB en BLS voor heen nog samen werkten is nu een concurrentie slag begonnen. 
Sinds dit voorjaar rijdt BLS Cargo eigen treinen volledig zelf via de Gotthard route. Gaat het nog om één trein per 
dag, BLS Cargo is steen vast van plan het vervoer via de Gotthard uit te breiden tot enkele tientallen treinen per 
dag waarvoor men een steunpunt wil creëren te Depot van Erstfeld. Het ligt voor de hand dat de samenwerking
tussen BLS Cargo en DB Cargo hier in een rol gaat spelen zodat wellicht de Duitse Helvetisierte machines
DB 185 onder BLS Cargo vlag goederentreinen via de Gotthard gaan rijden. De toekomst zal het uitwijzen.....
Op de foto hier boven loopt op de morgen van 7 augustus 2003 BLS Cargo trein Basel - Chiasso met treinnummer 
47099 station Ertsfeld binnen aan de voet van de Gotthard "Nordrampe". Tractie wordt gevormd door de BLS
machines Re 465 009, Re 465 007 en de Re 465 015. Gezien de trein tegen de 1600 ton zwaar is moet vanaf 
Erstfeld een opdruk locomotief achterop de trein mee.  Welnu BLS Cargo neemt haar eigen opdrukmachine
mee want te Ertsfeld wordt de Re 465 009 naar achteren omgerangeerd geheel door eigen personeel.
Hier onder vind u de foto's van het omrangeren en vertrek met Re 465 009 als Schiebelok. De laatste foto laat
de middag retourtrein nabij Wassen zien.
    
The liberal acces-matter for any enterprise on Swiss network (Open access) has changed a lot in Cargo-land. SBB cargo 
operates its own trains on the Lotschberg line (see spring 2003). Previously SBB and BLS worked in coherence, but now 
they are competative to eachother. Starting this spring, BLS Cargo totally operates its own trains on the Gotthard route. 
Nowadays it concerns only one train a day; but BLS plans to extend traffic on the Gotthard route by ten's. That is why BLS 
is about to create a service point at Erstfeld depot. It is obvious that BLS Cargo and DB Cargo will play a role - which will 
introduce probably German (CH-enabled) machines DB185 working under BLS-supervision on the Gotthard route. 
Future will learn ....    
On the photo above, BLS Cargo train Basel-Chiasso (number 47099) enters Erstfeld station at the Gotthard north slope on 
the 7 August morning. Traction is being provided by the BLS-machines Re 465 009, 007 and 015. As the train is 1600 tons 
heavy a banking loco is needed at the back. Well, BLS Carco takes its own banking loco along. In Erstfeld the Re 465 009 
is being shunted to the back by own personel. Here you will find the photo's showing the manouvres and the departure with 
Re 465 as so called 'Schiebelok'. The last picture shows the afternoon return-train near Wassen.
(thx to mr Aleva for translating)
    
                                                            Klik voor groot beeld en beschrijving op de foto!         
Zur Grossdarstellung bitte auf ein Bild klicken       Please click on the thumbnail for a larger photo and description!
       
                                      
                         Re 465 009 trekt op                               Re 465 009 loopt om
     
                                    
                Trein 47099 vertrekt uit Ertsfeld                               Middag retourtrein