Ypenburg
Felle gevechten rond een vliegveld

10 mei ; veroverd en heroverd

Vliegveld Ypenburg werd in 1936 geopend en drie jaar later gevorderd. Gelegen tussen Rijswijk en Delft vormde het de basis van de  2e Verkenningsgroep , de  1e JaVA  en de  3e JaVA . Voor de verdediging was een bataljon Grenadiers met zware en lichte mitrailleurs, gedeeltelijk noordwestelijk van het vliegpark opgesteld. Zes pantserwagens bevonden zich hier eveneens.
Voor de buitenverdediging lag een compagnie Grenadiers langs de Vliet tussen Rijswijk en Delft. Een derde compagnie vormde de mobiele reserve. Vier pelotons luchtdoelmitrailleurs en twee batterijen luchtafweergeschut vervolmaakten de defensie.

Plattegrond Ypenburg en omgeving; 10 mei 1940
Ypenburg 10 mei 1940:
( = buitenverdediging,  0 = luchtafweer,   in de < naast Ypenburg binnenverdediging
De Vliet loopt noord-zuid links; de weg direct rechts daarvan eindigt in Rijswijk bij de Hoornbrug.
Bovenin midden, in het gearceerde gebied, voerde luitenant Maduro zijn aanval uit.
De Duitse parachutisten kwamen ten noorden, zuiden en westen van Ypenburg neer.
 
Duitse aanvalsgolf
Kort voor 04.00 uur wer Ypenburg gebombardeerd. De jagers konden nog net op tijd opstijgen. Veel materiele schade richtte het bombardement niet aan. De demoraliserende invloed op de verdedigers was echter groot.
Door orientatieproblemen kwam de eerste Duitse aanvalsgolf, een bataljon van ruim 500 parachutisten, verspreid neer. Zij raakten direct verwikkeld in felle gevechten met Nederlandse verdedigers. In de chaos trokken velen zich terug richting de Hoornbrug.
Pas om 07.00 uur slaagden de parachutisten erin de hoofdingang van Ypenburg te bereiken. Ze veroverden de gebouwen en dwongen de commandant even later tot overgave.
Om 05.24 waren hier de eerste acht Ju-52's geland. Ze werden warm onthaald door de mitrailleurs en pantserwagens. Een volgende groep van 17 Junkers trof hetzelfde lot. Brandende wrakken versperden het vliegpark. Verdere landingen waren onmogelijk. Ypenburg was slechts gedeeltelijk in Duitse handen.

Defensie vliegveld Ypenburg, 10 mei 1940. Pantserwagens zijn met 600-nummers aangegeven. Vliegtuig is landingsplaats Duitse parachutisten.

Nederlandse herovering
De Duitsers op Ypenburg begrepen dat een snelle opmars naar Den Haag er niet in zat. De Nederlanders onderschatten aanvankelijk de tegenstand. Zo liep een eerste tegenaanval rond 10.00 uur stuk op Duits vuur.
Nadat angetrokken Nederlands geschut was ingeschoten, keerden de kansen. Luitenant Maduro forceerde een doorgang over de Vliet. Ook bij de Hoornbrug kwam er schot in de zaak. Om 15.30 uur was Ypenburg weer in Nederlandse handen.
De herovering kon een aangevraagd Engels bombardement niet meer voorkomen. Het werd uitgevoerd door 12 Bristol Blenheims, waarvan er drie werden neergeschoten door de Duitsers.

Bij de gehele strijd sneuvelden 87 Nederlandse militairen van de Landmacht.

        

Ravage na strijd voor stationsgebouw                       Een van de zes pantserwagens op Ypenburg

Gedetailleerde informatie in:
De slag om de residentie, E.H. Brongers, Baarn, 1990
De slag om Ypenburg, E.H. Brongers, Rijswijk, 2000
De luchtverdediging in de meidagen 1940, F.J. Molenaar, Den Haag, 1970 (band 1)