nummer
Bijzonderheden
381
De 381 verschoot al haar munitie op Duitse bommenwerpers
en jagers. Daarna probeerde ze naar Haamstede te ontkomen. Na bij Hoek
van Holland door Me 110's bedreigd te zijn, probeerde de 381 een buiklanding
op het westerstrand van Rozenburg te maken. Dit mislukte, evenals een tweede
poging. Vijf minuten later (5.35 uur) werd het toestel in een gevecht met
drie Me 110's bij Hoek van Holland in zee neergeschoten. De bemanning,
1e luitenant-vlieger P.T. Bierema en
1e luitenant-waarnemer W.Faber, kwam om.
382
De 382 stortte na hevige strijd neer bij Honselersdijk. Eén
bemanningslid kwam om, het andere wist zich met een parachute in veiligheid
te brengen. Tenminste één Duits vliegtuig werd neergeschoten.
De 382 werd door 2 Me-110 jagers neergeschoten. Hierbij kwam de waarnemer
J.Vonk om het leven. Olie uit een geraakte olieleiding spoot over de vlieger.
H.W. Guyt heen. Hij kon niets meer zien. Besloot het vliegtuig per parachute
te verlaten en zakte daarmee door het dak van een broeikas bij Honselersdijk.
384
De 384 wist één Duitse bommenwerper zwaar te beschadigen.
Deze bombardeerde de Alexanderkazerne in Den Haag. Aan een hevige aanval
door drie Me 110's werd door een duikvlucht ontkomen. Evenals de 381 probeerde
de 384 om 5.25 uur op het strand bij Rozenburg te landen. Hierbij liep
het vliegtuig, op de neus terechtkomend, onherstelbare schade op.
385
De 385 werd tijdens zijn vlucht in brand geschoten. De bemanning, de
2e luitenants G.J.E. Scheepens en G. Vermeulen, kwam om. Het vliegtuig
stortte neer op het strand bij Kijkduin. Op Ockenburg gelande bemanningen
zagen dit.
387
De 387 startte terwijl de bommen op Ypenburg vielen. De 387 verloor
tijdens de luchtgevechten de linkervleugel en stortte dicht bij Nootdorp
neer. De bemanning werd uit het vliegtuig geslingerd en redde zich met
parachutes. Het toestel sloeg tussen Leerbroek en Meerkerk te pletter.Aan
vlieger J.F.A. Jansen werd na de oorlog de
Bronzen Leeuw verleend. Linzel in "Mei vliegers" over hem. Hij ging
in zo'n trage Douglas de Moffen tegemoet. Een van de vleugels werd er afgeschoten
en toen is ie in een rugvrille gekomen. Hij en de schutter zijn dwars door
de kap eruit geslingerd. Door de enorme middelpuntvliedende kracht liep
het bloed naar zijn ogen. Geen gezicht! Het wit van zijn ogen is zwart.
Luchtschutter, sergeant K.Beuving, gaf later het volgende verslag:
"Het was alsof we stilstonden. Nog nooit had ik zoveel vliegtuigen
bij elkaar gezien. We waren geen partij voor de Duitsers. De Douglas kon
parktisch om zijn as draaien en dan was het net alsof zo'n Duitser twee
keer om je heen zeilde. Het kookte er van de Meerschmitts en waar je ook
richtte: je kon gewoon niet missen. Ik meen er zeven te hebben geraakt.
Maar het was levensgevaarlijk zo'n vliegtuig te blijven nakijken om later
een overwinning te claimen, er was trouwens geen tijd voor. Op een gegeven
moment sloeg er een granaat dwars door de cockpitkap. Pal daarop werd de
kist onbestuurbaar en viel in een rugvrille naar beneden. Het bloed liep
in mijn ogen en ik zag niets meer. Als een baksteen ginegn we naar4 onderen.
De kap openschuiven ging niet meer en met alles wat nog in me zat, drukte
ik het frame uit zijn voegen..."
Jansen belandde in een boom bij hendrik van Buuren in Leerbroek. Hij
was vrijwel ongedeerd en ging terug naar zijn basis. Beuving werd opgevangen
door Jacob de Wild, ca. een km. verder. Hij zat vol glassplinters en had
bloeduitstortingen rond zijn ogen. De Wild zorgde voor een dokter en Beuving
is ca. 2 weken in een ziekenhuis in Den Haag geweest.
388
De 388 werd door Duitse jachtvliegtuigen in brand geschoten en stortte
neer op het landgoed 'Ter Horst' in Voorschoten. Eén bemanningslid,
de sergeant-luchtschutter G. Hagen, kwam om, het andere, de 2e luitenant-vlieger
J. van Riemsdijk redde zich met de parachute.
Toen luitenant van Riemsdijk zijn toestel in de lucht had, zag hij
tot zijn verbazing zijn schutter, sgt. Hagen, bezig de achtermitrailleur
te demonteren. Hij zag ook een formatie van 3 D 21s aanvallen op Ju-52s
(dit waren lt. Ruijs de Perez en de sgtn. Eden en Kiel). Nadat sgt. Hagen
zijn mitrailleur weer in orde had, nam 388 deel aan de gevechten. Na enige
tijd schoot sgt. Hagen niet meer en v. Riemsdijk zag hem, dood of zwaar
gewond, over zijn mitrailleur hangen. Intussen werd hij belaagd door vijf
Me-110s. De 388 werd in brand geschoten en v. Riemsdijk sprong er uit.
Hij kwam terecht in een hoge boom aan de Papenlaan in Voorschoten en zag
onder zich een boze boer met een hooivork. Na zich met enige moeite te
hebben bekendgeaamkt, kon hij veilig naar beneden klimmen. Hij kreeg eerste
hulp, maar mocht niet bij de boer naar binen omdat hij onder het bloed
en de modder zat. De 388 was vlakbij neergestort.
Soldaat C.M. Keijzer van het Korps Motordienst, die het gevecht ook
had gezien, bracht v. Riemsdijk naar een ziekenhuis, waar hij een nacht
heeft doorgebracht.
389
Door gebrek aan munitie landde de 389 rond 4.45 uur op Ockenburg. Van
hier kon niet meer worden gestart. Door Duitse vliegtuien later in brand
geschoten.
Sgt. Hinrichs had storing in zijn vleugelmitrailleurs. Bij de landing
hingen de patroonbanden uit de vleugel.
390
De 390 beschadigde een Ju 88 en schoot mogelijk een Ju-52 neer. Belaagd
door Me 110's ontkwam de 390 richting Rotterdam. Bestookt door Nederlands
afweergeschut werd het beschadigde toestel in een weilandje aan de Zouteveenseweg
bij Schipluiden aan de grond gezet. Dit was in een weiland waar een boer
bezig was te melken. Ze mochten zijn auto lenen en gingen daarmee naar
Delft, waar ze door Nederlandse troepen werden krijgsgevangen gemaakt.
Redding kwam onverwacht. De in Delft geboren De Bruijn werd herkend door
een tante, toen hij langs haar huis werd opgebracht. Zij zorgde voor de
invrijheidsstelling.
391
De 391 landde evenals de 389 rond 4.45 uur op Ockenburg om munitie
te laden. Door Duitse vliegtuigen later in brand geschoten.
392
De 392 maakte na een hevige beschieting met een gewonde piloot een
noodlanding op een viaduct in de verkeersweg Den Haag-Utrecht, bij Zoetermeer.
Het toestel gleed van het viaduct af en kwam in een weiland terecht. De
bemanning bleef in een boom hangen. De 392 werd later in brand geschoten.
Sergenat-vlieger J.A.Kuhn werd met een schot in de linkerknie opgenomen
in een ziekenhuis en twee jaar later genezen verklaard, maar afgekeurd
voor militaire dienst. Het wrak van de Douglas werd in april 1981 opgegraven.
Sgt.Staal keerde per tacxi terug naar Ypenburg. Deed daar mee aan gevechten,
werd krijgsgevangen gemaakt en ontsnapte na een artilleriebeschieting vanaf
de Hoornbrug. op de hangars. Op 12 mei overgeplaatst naar Badhoevedorp
waar voor Finland bestemde G-1s werden overgenomen. Staal beschoot op 13
mei met lt.vl. Droste Duitse stellingen en doet dat een dag later met dezelfde
vlieger opnieuw. Dan gaat het om Duitse stellingen bij de Grebbeberg. (De
vlucht van 13 mei wordt niet door Molenaar genoemd).
393
De 393 stortte rond 4.30 bij Vlaardingen neer in een brandende olietank.
De bemanning, 2e luitenant-vlieger H. Pauw en
korporaal-luchtschutter L.M.J. Ballangee, maakte gebruik van de parachutes,
maar overleefde niet.