De 1e Jachtvliegtuigenafdeling op Ypenburg

De 246 tijdens beëdiging van officieren op Soesterberg

De jagers van 1JaVA stonden op de ochtend van de 10e mei in linie verspreid opgesteld voor de hangar en het hoofdgebouw van vliegveld Ypenburg. Van de negen toestellen waren er acht gevechtsklaar en één vliegklaar (de 227). De D-21s stegen, terwijl Duitse bommenwerpers Ypenburg aanvielen, direct op (het bombardement en de aansluitende beschieting leverde weinig materiële schade op). Ondanks hun grote stijgsnelheid en betere wendbaarheid moesten de vliegers na anderhalf uur de ongelijke strijd tegen een overmacht aan Me-110s afbreken. Slechts één vlieger moest zijn toestel per parachute verlaten. Toch hield 1JaVA al op 10 mei op te bestaan.

De geschiedenis per vliegtuig

nummer Bijzonderheden 
212 Steeg om 3.45 op, landde door miscommunictie met commandant (zie 246) drie minuten later alweer. Om 3.51 opnieuw gestart. Door benzinegebrek na gevechten uitgeweken naar Schiphol. Schoot een Do 17 neer bij Kagerplassen. Kwam met onklare motor en stilstaande propeller aan op Schiphol. Voegde zich 's middags bij 2JaVA en verhuisde naar Buiksloot. Begeleidt op 12 mei bombardementsvluchten richting Delft en Feyenoordstadion, een dag later begeleiding bij bombardementsvlucht Grebbelinie. Op 14 mei patrouillevlucht richting Utrecht. Landde op Schiphol. De 212 had boordradio.
215 Steeg om 3.51 op (piloot J.Linzel), landde vrijwel direct. Daarna hernieuwd gestart (Piloot G.Steen). leverde geen persoonlijk gevecht. Wegens gebrek aan munitie en brandstof om 5.05 op strand bij Kijkduin aan de grond gezet. Daar in brand geschoten.
216 Steeg om 3.48 op, schoot een Ju 52 neer en moest wegens munitiegebrek landden op Ruigenhoek. Daar geen samengeperste lucht kunnen vinden. Bij herstart door vijf Me-110s aangevallen en bij Den Deyl neergestort. Gewonde vlieger hield zich vier uur schuil in wrak voor in zijn buurt strijdende partijen. Aan vlieger G.Kiel werd na de oorlog het Vliegerkruis verleend.
217 Steeg op om 3.50, nam deel aan luchtgevecht en landde om 5.00 onbeschadigd op Ockenburg. Moest daar blijven vanwege gebrek aan benzine.
222 Steeg om 3.48 op, door defect aan laadinrichting van mitrailleurs geen enkel schot kunnen lossen. Boven Westland aangevallen, piloot in arm geraakt, en bij Monster (4.53) neergekomen.Vlieger Pierre Ruys de Perez werd als verzetsman op 15-8-1942 in de duinen bij Bloemendaal gefusilleerd. Een poging om in 1941 naar Engeland te vluchten mislukte. Aan hem werd na de oorlog postuum het Vliegerkruis verleend.
227 Was vlieggereed, maar niet gevechtsklaar. Nam niet aan strijd deel. Werd nog voor 5.00 in brand geschoten.
228 De 228 van res. 2e lnt-vlg F.G.B. Droste viel na opstijgen Duite bommenwerpers aan en schoot er één neer. Bij derde aanval raakte munitie op. Vloog nog enige tijd rond tot ook benzine opraakte. Maakte landing op Ockenburg waar gen benzine, maar wel munitie was. Vliegtuig raakte bij Duitse aanval beschadigd. 
246 Na start om 3.45 weigerden de mitrailleurs. Direct geland en vlieger G. Steen overgestapt in 215. De 246 startte opnieuw om 3.58; mankement verholpen. Vliegtuig viel bij Klein-Delfgauw (Pijnacker) te pletter; vlieger redde zich met parachute.
247 Steeg met vlieger J.Eden om 3.48 op, schoot Duitse jager neer en landde vanwege benzine- en munitiegebrek op zwaarbeschadigd Ypenburg. Vlieger probeerde de 227 te bereiken. Die werd echter in brand geschoten.
 
Het wrak van de bij Den Deyl neergestorte D-21/216.
De zwaar gewonde vlieger G. Kiel hield zich uren in het wrak verborgen.
 
Reserve-sergeant vliegers I+III Java, 11 april 1940, Ypenburg
Vliegers van I Java op bezoek bij collega's van III Java. 11 april 1940
 Staand: J. Linzel en W.F. Meyer. Zittend: v.l.n.r. J.Eden, A.M. van Breugel, G. Kiel, J.A. Kuhn, R.E.Wijmans, D.Lub, J.F.A. Jansen, C.R.Ottes.