De IIe Verkenningsgroep op Ypenburg

De toestellen van de IIe verkenningsgroep stonden op 10 mei opgesteld buiten het vliegveld Ypenburg. Door luchtlandingen en versperringen van de landingsbaan konden geen vliegtuigen starten. Op 11 mei meldde de commandant van IIVk dat vijf C-5s en vijf FK-51s intact waren.
Twee dagen later konden twee C-5s, waarvan één de 593 was, uiteindelijk toch naar Ruigenhoek vertrekken. Ze startten om 4.00 uur vanaf een weilandje vlak achter Ypenburg. De 593 voerde op 14 mei een verkenningsvlucht uit.
IIVk speelde tijdens de meidagen van 1940 geen rol van betekenis.

 

De IIIe Verkenningsgroep op Ruigenhoek

Drie Koolhovens FK-51
De commandant van IIIVk had zijn dertien gevchtsgerede toestellen op 10 mei verspreid opgesteld buiten het landingsterrein. De vliegtuigen waren geplaatst in schuin aflopende ingravingen. Camouflagenetten en natuurlijke begroeiing moesten de toestellen aan het oog onttrekken. Vreemd genoeg had de commandant zijn troepen niet in de hoogste staat van paraatheid gebracht. Een om 4.15 gelande D-21 van 2 JaVA vond Ruigenhoek in de diepe rust. Aan een verwonderde commandant van dienst meldde hij dat Nederland in oorlog was. De wachtcommandant sloeg direct groot alarm en zond een motorordonnans om te commandant te wekken.
Ruigenhoek werd tijdens de vijf oorlogsdagen niet door de Duitsers aangevallen.
De verkenningsafdeling werd op 11 mei versterkt door personeel van IIVk dat per bus aankwam.
IIIVk werd zowel voor verkennings- als bombardementsvluchten ingezet. Hierbij werd echter alleen gebruik gemaakt van de C-Vs. De Koolhoven FK-51 had een te geringe gevchtswaarde en kwam daarom niet voor inzet in aanmerking.
Aan het einde van de derde oorlogsdag had deze afdeling nog twee gevechtsklare toestellen over. Een dag later werd dat aantal vijf, door reparaties en overvliegen twee C-Vs van IIVk. Op 14 mei werden op bevel de meeste vliegtuigen op Ruigenhoek in brand gestoken. Het later op de avond gegeven bevel om vernietiging te staken, kon dan ook niet meer worden opgevolgd.
DeCV/631 voerde zeven oorlogsvluchten uit.

De geschiedenis per vliegtuig

nummer Bijzonderheden 
C-V/592 Op 10 mei verkeningsvlucht Lisse en Hillegom vanwege geruchten Duitse tropen; niets gezien. 's Middags met 605 en 622 brug bij Moerdijk verkend en zwaar beschoten. Vroege ochtend 11 mei onder bescherming drie D-21s verkenning Arnhem-Ede door motorstoring niet doorgezet. Een dag later met de 619, 621, en 605 scherfbommen op Duitse artillerie-opstellingen tusen Delft en Rotterdam geworpen. In de middag aanval met drie andere C-Vs op Duitse troepen Afsluitdijk niet doorgezet. Rond 19.00 neergeschoten bij Opheusden na aanvalsopdracht westrand Wageningen. Beide vliegers gewond in het ziekenhuis.
C-V/605 Op 10 mei tussen 8.20 en 8.40 met vier andere C-Vs vliegveld Valkenburg gebombardeerd. Op 12 mei scherfbomaanval Duitse artillerie-opstellingen met drie andere C-Vs. Aanval op zelfde dag richting Afsluitdijk afgebroken. Direct daarna aanvalsvlucht richting westrand Wageningen; door vijandelijke jagers verdreven.
C-V/617 Maakte eerste oorlogsvlucht/verkenning van IIIVk. Hierbij aangevallen door vijf jagers; olieleiding lek geschoten. Direct laatste oorlogsactie. 
C-V/619 Onder bescherming drie D-21s met 645 kunstweg Arnhem-Ede verkend (herhaalde opdracht). Neemt op 12 mei deel aan scherfbombardement, daarna afgebroken vlucht richting Afsluitdijk en direct daarna verkenning/aanval richting westrand Wageningen. Toestel neergeschoten. Eén krijgsgevangen, de ander, A.J.M. van Liempd, neergeschoten,  terwijl hij de handen omhoog had.
C-V/621 Bombardeerde op 10 mei Valkenburg en fotografeerde daarna met 631 zelfde vliegveld. In de middag opnieuw Valkenburg, maar ook strand bij Katwijk verkend. Neemt op 12 mei deel aan scherfbombardement. Laatste actie.
C-5/622 Bombardeerde op 10 mei Valkenburg en verkende in de middag met 592 en 605 Moerdijkbrug. Zwaar beschoten. Noodlanding bij Hoge Zwaluwe noodzakelijk.
C-V/631 Bombardeerde op 10 mei Valkenburg, fotografeerde twee uur later het zelfde vliegveld. Bombardeerde nog diezelfde dag Ypenburg met 639 en 645, en verkende vliegveld Valkenburg rond 14.00 uur. Een uur later met twee andere C-Vs verkenning vliegveld Valkenburg en strand bij Katwijk. Op 12 mei vroeg onder begeleiding drie D-21s verkenning richting Arnhem. Bij Ede luchtgevecht waarbij linkervleugel zwaar beschadigd. Met bemanning van IIVk op 14 mei inundaties bij Utrecht verkend; slecht zicht; bij Doorn aangevallen, veel kogelgaten.
C-V/639 Bomdardeert op 10 mei Ypenburg, een dag later vroeg verkenning richting Arnhem. Op heenweg hevig door eigen troepen beschoten. Op terugweg noodlanding bij Driebergen noodzakelijk.
C-V/645 Bombardeert op 10 mei Ypenburg, en rond 18.00 verkenning strand Katwijk en Scheveningen. Twee Duitse toestellen in brand geschoten, door vijandelijk toestellen bestookt. Verkent op 11 mei (herhaalde opdracht) onder begeleiding kunstweg Arnhem-Ede. Volgende ochtend onder begeleiding verkenning richting Arnhem; zowel door vijandelijke toestellen als eigen troepen beschoten. Om 13.00 verkenning bezetting Grebbe en dorp Veenendaal na zes minuten afgeblazen.
 

De IVe Verkenningsgroep op Gilze-Rijen

Vliegtuig met een speciale opdracht
Evenals Ypenburg, Bergen, Schiphol, en Valkenburg werd Gilze-Rijen in de vroege morgen van 10 mei gebombardeerd en beschoten. De drie Koolhoven FK-51s en de zeven Fokker C-V toestellen stonden opgesteld aan de bosrand. Twee C-Vs en één FK-51 werden uitgeschakeld. De overige vliegtuigen weken uit naar Haamstede. IVVk verloor diezelfde dag nog twee C-Vs bij aanval op Waalhaven. Door overname vier C-Vs ( de 603, 637, 648, en 652) van Haamstede kwam de groep weer op sterkte. In de volgende dagen voerde IVVk nog enkel verkenningsvluchten en een aanvalsvlucht uit. Alle vluchten werden zonder escorte uitgevoerd.
Op 13 mei werden tijdens een aanval (4.00-5.00 uur) van Me-110 jagers vrijwel alle vliegtuigen in brand geschoten. IVVk hield op te bestaan. Het enige resterende vliegtuig, de onbeschadigde 652 werd naar De Zilk overgevlogen.
De laatste der Mohikanenen van IV Vk
 
nummer Bijzonderheden 
C-V/606 Naar Haamstede overgevlogen. Bombardeerde met 614 Waalhaven en werd bij Nieuwerkerk neergeschoten. Vlieger kwam om, waarnemer werd, hangend aan parachute zwaar beschoten, en overleed op 19 mei in het ziekenhuis.
C-V/614 Naar Haamstede overgevlogen. Bombardeerde met 606 Waalhaven en moest na aanval drie He-111s noodlanding in Oudelandspolder bij Middelharnis maken.
C-V/618 Naar Haamstede overgevlogen en op 11 mei benzine overgevlogen naar Oostvoorne voor drie genoodlandde G1-As. Was al te laat. Op 13 mei in brand geschoten. 
C-V/636 Naar Haamstede overgevlogen, op 11 mei verkenning richting Den Bosch, niets gezien, Haamstede die dag zeker vier a vijf keer gebombardeerd/beschoten. Op 12 mei richting Tilburg verkend voor pantsercolonne, niets gezien; 's middags herhaald. Berichtenkoker bij Vught afgeworpen dat al in Duitse handen was. Vliegtuig op 13 mei in brand geschoten.
C-V/641 Naar Haamstede overgevlogen en daarna niet meer inactie gekomen.
C-V/604 Bij beschieting Gilze-Rijen op 10 mei uitgeschakeld.
C-V/620 Bij beschieting Gilze-Rijen op 10 mei uitgeschakeld.
C-V/603 Op 12 mei gepoogd westrand van Wageningen te bereiken. Mislukte. Op 13 mei in brand geschoten.
C-V/637 Op 12 mei gepoogd westrand van Wageningen te bereiken. Mislukte. Op 13 mei in brand geschoten.
C-V/648 Op 13 mei in brand geschoten.
C-V/652 Op 13 mei als enig overgebleven IV Vk toestel zo laag mogelijk via Ruigenhoek naar De Zilk gevlogen.
FK-51 ... De FK-51s kwamen niet in actie. Ze werden op Gilze-Rijen of Haamstede in brand geschoten.