Augustus 2005: Lotharingen

Dag 1         Dag 2       Terug

 

Eind augustus was zonnig, dus excellent voor een korte trip naar Frankrijk. Het werd het noorden van Frans Lotharingen, een idee dat ik in Motoren en Toerisme (september 2005) opdeed.  Die grensstreek diende geregeld als slagveld in de strijd tussen de Europese grootmachten en werd daarom sterk beveiligd : middeleeuwse burchten, versterkte steden en de 'moderne' Ligne Maginot. Voor wie houdt van l'histoire bataille is dit een ideale uitstap.

 

De streek is genoemd naar Lotharius, een van de kleinzonen van Karel de Grote.

 

Toen Karel de Grote na de dood van zijn broer Carloman in 771 het Frankische Rijk verenigde, ontstond in West-Europa een ware supernatie. Bij de dood van Karel ging het koningschap over op zijn zoon Lodewijk de Vrome. Deze had op zijn beurt drie zonen: Lotharius, Lodewijk de Duitser en Karel de Kale. In die tijd was de erfopvolging nog geen absoluut recht ten voordele van de eerstgeborene. Lotharius maakte niettemin aanspraak op de troon en na het overlijden van zijn vader in 840 probeerde hij met geweld de alleenheerschappij te veroveren.

Dit stuitte op het verenigde verzet van zijn twee broers. Bij de Slag van Fontenay (841) werd Lotharius verslagen. In 843 kwamen ze overeen het rijk te verdelen. Volgens het Verdrag van Verdun kreeg Karel de Kale het westen (later Frankrijk), Lodewijk de Duitser het oosten en Lotharius het middenrijk waartoe ook Lotharingen behoorde. Dat middenrijk werd na verloop van tijd opgeslokt door het Duitse Rijk (ondermeer Italië en een stuk van Lotharingen) en Frankrijk (Bourgondië en westelijk Lotharingen).

 

Over de Karolingers (Karel de Grote, Lodewijk de Vrome) en het Verdrag van Verdun: http://users.pandora.be/vroege-middeleeuwen/karoling.htm

 

 

De motor

Triumph Tiger

Driecylinder - 105 PK

10 700 km

Bouwjaar 2005

 

De reisweg

1

Relegem  - Esch-sur-Sure

289

2

Esch-sur-Sure - Relegem

376

 

 

665

 

Dag 1         Dag 2       Terug