Projectjesse

Interview

Inleiding

Het interview heeft plaats gevonden bij SDU Uitgevers in Den Haag. SDU uitgevers is uitgever van met name overheidsinformatie en juridische informatie voor professionals. Daar werkt mijn neef en hij raadde mij Dennis Balten aan.

Interview

Toen hij aan een studie begon was er nog niet echt een ICT opleiding. De computers waren pas net in opkomst (windows 95 was net uit), dus hij dacht ook niet dat hij de ICT zou gaan doen. Maar stel die was er toentertijd wel, dan had hij dat willen doen. En dan de systeem beheer kant op willen gaan. Uiteindelijk koos hij voor Meao bedrijfs- en commerciƫle economie. De cursussen die hij in de loop der jaren heeft gedaan zijn: ITIL, Windows 7 en XP supporting, Apple OS en een ICT basisopleiding.

Hij heeft 3 stages gelopen van 4 weken. De stages die hij toen deed waren eigenlijk alleen maar administratief werk. De eerste stage was bij een bestuursraad van scholen. De tweede was bij het onderzoeksinstituut van verkeersveiligheid. De laatste stage was bij een lease bedrijf. Het waren erg korte stages want als er nu stagairs komen bij hem dan blijven ze maanden om echt een goed inzicht te krijgen in het werkveld.

Er was op dat moment veel werkgelegenheid, hij dacht wel aan doorstuderen maar de enige richtingen die je kon kiezen waren financiƫle administratie en accountancy. En dat leek hem niks omdat het te veel met cijfertjes te maken had en weinig sociaal, omdat je dan te weinig met mensen werkt. Dus hij besloot om meteen te gaan werken, en toen kwam hij bij de afdeling verkoop.

Zijn functie is medewerker helpdesk en operationeel beheerder. Alle problemen van het bedrijf (SDU) komen bij hem. Hij kijkt dan of hij direct het probleem kan verhelpen. Hij geeft bijvoorbeeld autorisatie aan mensen of haalt ze weg, computers repareren, nieuwe computers geven die geschikt zijn voor een bepaalde functie. Als medewerker helpdesk beschik je over veel kwaliteiten voor verschillende soorten problemen. Er zijn prioriteiten voor elk probleem. Prioriteit 3 is het meest voorkomend dan moet het binnen 5 dagen worden afgehandeld. Prioriteit 1 of 0 is het hoogst, dan ligt er bijvoorbeeld een server plat. Dan moeten er noodprocedures worden gestart. Vervolg