Foto van de maand December 2002
| De Duitse proeflocomotief 12X 128 001-5 van toen der tijd eigendom van ADtrans aan het begin van haar | |
| tweede leven. De lok staat naast de BLS Re 465 018-0 te Depot Spiez 7 oktober 1997. | |
| De 12X is door AEG in 1994 gebouwd en is de voorloper van de DB BR 101. Door een fusie ronde kwam | |
| de lok onder beheer van ADtrans. In 1997 werd een gehele nieuwe tractie installatie ingebouwd, officieel in | |
| Winterthur echter de 12X was al vanaf eind juli 1997 in BLS Werkstätte te Speiz om de ombouw te | |
| voltooien en gereed te maken voor proefritten welke bij de BLS plaats zouden gaan vinden. | |
| Met inbouw van de nieuw te testen tractie installatie werd de ontwikkeling van de nieuwe generatie goederen | |
| locomotieven serie 145 en 185 daadwerkelijk vorm gegeven. De 12X was meer dan een jaar onafge- | |
| broken te gast bij de BLS en vanaf half oktober 1997 tot begin september 1998 werd een uitgebreid test | |
| programma afgewerkt. Ook daarna was de 12X enige perioden te gast bij de BLS met uitvalsbasis wederom | |
| Depot Spiez. Met deze achtergrond is het dus niet meer zo verwonderlijk dat toen de SBB behoefte had aan | |
| nieuwe machines richting de serie 185 te kijken. De SBB had wel specifieke wensen en jawel in de zomer | |
| 2001 reed de 12X wederom proefritten bij de BLS. Inmiddels zijn we een fusie ronde verder en prijkt de | |
| naam van Bombardier op de machine. | |
| In de laatste week van november 2002 is de nieuwe BLS Re 485 001 afgeleverd in depot Spiez. De Re 485 | |
| is net als de SBB Re 482 rechtstreeks afgeleid van de DB Cargo serie 185 en is als twee frequentie machine | |
| (16 2/3 en 50 Hz) toegelaten in Zwitserland en Duitsland. Met het testprogramma uitgevoerd op Zwitsers | |
| grondgebied heeft de proeflocomotief 12X de basis gelegd voor de SBB Re 482 en BLS Re 485. | |
| Van de SBB Re 485 zijn er reeds 10 machines in dienst en nog eens 40 stuks besteld. Met de BLS | |
| Re 485 001 is het begin gemaakt van de uitlevering van 10 machines. | |
| Binnen kort komt op deze site een special over de 12X te gast bij de BLS. | |
| The German test locomotive 12 X 128 001-5 was owned by ADTrans, these days and at the beginning of its second | |
| life. It stays next to BLS Re 465 018-0 at the Spiez maintenance shed on October the 7 th 1997. | |
| The 12X has been built by AEG in 1994 and is the ancestor of the DB 101-class. Because of a reorganization the loco | |
| came under ADTrans supervision. In 1999 a completely new electrical equipment had been fitted, officially managed by the | |
| Winterthur plant, however the 12X had been taken to the BLS shed at Spiez for finishing off the modifications and get the | |
| loco ready for test duties at the BLS network. | |
| While testing the new electrical equipment, the development of the new freight locomotive generation (class 145 and 185) | |
| had commenced. The 12X stayed for more than a year at BLS and from the 2nd half of October 1997 to the start of | |
| September 1998 a extensive test programme had been worked out. | |
| Also after that, the 12X was BLS's guest, and again having Spiez as its base location. Looking at this background it not | |
| surprising that - when there was a need to SBB for new machines - the 185 class had been considered. SBB had realy | |
| special requirements. So, yes, summer 2001 the 12X came back for a additional series of test trips at the BLS network. | |
| In the mean time, another reorganization at the locomotive industry had taken place, and now the name of Bombardier | |
| shows on the locomotive sides. Last week of November 2002 the new BLS Re 485 001 has been delivered at the Spiez | |
| depot. The Re 485 is derived directly from DB Carco class 185, just like SBB Re 482. It is a dual system loco | |
| (2 frequencies 16 2/3 Hz and 50 Hz) and is able to operate in Switzerland and Germany. | |
| After all these test programmes, carried out inside the Swiss borders, the test-locomotive 12X acted as a basic design for | |
| SBB Re 482 and BLS Re 485. The SBB Re 485 class consists now of 10 machines taken into service and another 40 has | |
| been ordered. Witch the delivery of BLS Re 485 001 a start has been made for more machines,a total of 10. | |
| On this site a full special about the 12X will show up shortly. |