Tagrugby

Tagrugby

Een leuke sport voor jong en oud!

5 basisregels voor tagrugby

Regel 1: manier van scoren

Een try is 1 punt waard. Om te scoren moet de baldrager de bal over de doellijn van de tegenparty met de handen neerdrukken op de grond. (om veiligheidsredenen is het bij tagrugby op harde ondergrond voldoende om met de bal in de handen over de doellijn te lopen.) Nadat er gescoord is, wordt er vanuit het midden opnieuw gestart met een vrije pas door het niet scorende team.

Try scoren

Regel 2: de pas

Er zijn geen voorwaartse passen toegelaten. Gebeurt dit toch, dan wordt deze bestraft met een vrije as voor de niet-overtredende ploeg. Een voorwaartse pas is een pas die in de richting van de tegenstander zijn doellijn wordt gegeven. (bij beginnende spelers is het zinvol om het passen in alle richtingen toe te laten.)

Methode van een pas geven

Regel 3: de "tackle" (tag)

Enkel een speler die de bal draagt kan getagged worden en dit simpelweg door de tag van de rie los te trekken. De baldrager kan verdedigers ontwijken, maar mag zijn tags niet beschermen of verdedigers verhinderen om de tags af te nemen.
Als de verdediger de tag gepakt heeft, houdt hij/zij deze boven het hoofd en roept 'tag'. Zij moeten minstens één meter opzij stappen zodat de baldrager de bal kan passen naar een ploegmaat zonder gehinderd te worden.

Nota: als er een scheidsrechter aanwezig is kan het helpen als deze 'pas' roept.

De verdedigers mogen de bal niet uit de handen van de aanvaller nemen.

Eenmaal getagged, moet de baldrager de bal binnen de 3 seconden gepast hebben (bij beginners kan men meer tijd geven). Zelfs in volle snelheid, moet de baldrager in ongeveer 3 stappen stilstaan en passen. De baldrager mag slechts 1 pas zetten om te scoren nadat hij/zij getagged is.

Onmiddelijk nadat te pas is gegeven, moet de verdediger de tag terug geven aan de getaggedde speler. De verdediger kan niet opnieuw aan het spel deelnemen zolang deze de tag niet heeft teruggegeven. (tag teruggeven stimuleert het rechtstaan na een echt tackle). Het geeft ook ruimte voor de aanvallende ploeg.

Het is belangrijk dat de spelers er een gewoonte van maken dat zij de tags terugvragen. Men kan niet aan het spel deelnemen als men geen twee tags aan zjn/haar riem heeft.

BELANGRIJK!! Er mogen geen tags op de grond blijven liggen, wanneer dan ook.
Tag tegenstander grijpenTag omhoog houdenTag teruggeven aan tegenstander

Regel 4: vrije pas

Een vrije pas wordt gebruikt om de wedstrijd te starten (midden van het veld) of om het spel te herstarten op de plaats waar de bal buiten is gegaan of waar een overtreding is begaan.

Nota:als een overtreding plaatsvindt over de doellijn of maximum 5 meter voor de doellijn wordt de vrije pas 5 meter voor de doellijn gegeven om de aanvallende ploeg wat ruimte te geven.

Bij een vrije pas wordt de bal in beide handen gehouden en nadat de scheidsrechter "speel" heeft geroepen past de speler de bal naar een ploegmaat (als er geen scheidsrechter aanwezig is, kan de kapitein van de tegenpartij "speel" roepen).

De speler die de vrije pas geeft,moet effectie een pas geven aan een ploegmaat en niet de bal nemen en zelf voorwaarts lopen.

De bal moet gepast worden en niet doorgegeven worden.

Om het eenvoudig te houden start de ontvanger van de vrije pas ongeveer 2 meter achter de passer.

De tegenstanders mogen niet vooruit lopen zolang de speler de bal niet heeft gepast.

Bij een vrije pas moet de tegenpartij op 7 meter staan (bij gevorderden kan dit 10 meter zijn).

Regel 5: bal buiten

Als de bal of de baldrager buiten gaat, wordt het spel hervatmet een vrije pas voor de tegenpartij vanop de zijlijn.

De jongeren die deze 5 basisregels onder de knie hebben, kunnen eenvoudig en succesvol een wedstrijd tagrugby spelen. Als de vaardigheden en het spelverloop evolueren, kunnen volgende regels geïntroduceerd worden.

Vrije pas


Regels voor gevorderden

A: knock-on's

Een knock-on vindt plaats als de speler die de bal wil ontvangen van een ploegmaat de bal voorwaarts laat vallen op de grond in de richting van de doellijn van de tegenstander. Als er een knock-on plaats vindt, gaat de bal naar de niet-overtredende ploeg die het spel hervat met een vrije pas.

Knock-on


B: offside

Deze regel kan al zeer snel geïntroduceerd worden om het spel vloeiend te aken en om er tijdig een gewoonte van te maken. Offside telt enkel vlak na det er een tag is gemaakt. In eenvoudige taal, van het moment dat er een tag is gemaakt moeten alle verdedigers de intentie hebben om aan hun kant van de bal te gaan staan. Zij mogen niet opzettelijk offside staan om de pas af te blokken of wachten om een interceptie te kunnen doen. Offside wordt bestraft met het toekennen van een vrije pas aan de niet-overtredende ploeg.

Nota:als er verdedigers niet-opzettelijk offside staan na een tag, moeten zij zo snel mogelijk trachten onside te staan of zich bukken om de pas mogelijk te maken.

Offside


C: voordeelregel

Als de spelers vertrouwd zijn met de vorige regels, kan men de voordeelregel introduceren om continuïteit, snelle reacties, maximale activiteit en betrokkenheid te bevorderen. De voordeelregel zegt dat het spel verder gaat, ook al vindt er een overtreding plaats, maar de niet-overtredende ploeg haalt uit deze fout een tactisch of territoriaal voordeel.


D: aantal tags

Het is aangeraden dat bij beginners geen rekening wordt gehouden met het aantal tags. Begrijpelijk resulteert dit bij beginnende spelers dat zij trachten zo ver mogelijk te lopen om niet getagged te worden eerder dan het passen van de bal naar ploegmaten die enigszins beter gepositioneerd zijn.

Eenmal dat men een bepaald spelniveau heeft behaald, kan men het team in balbezit een maximum aantal tags toekennen, wat het passen naar ploegmaats,voor men getagged wordt,bevordert. Het maximum aantal tags kan variëren tussen 2,3,4,... afhankelijk van het niveau van de groep. Nadat het maximum aantal tags is behaald kan men niet meer scoren. De bal gaat dan naar de tegenpartij die het spel hervat met een vrije pas. De vrije pas wordt genomenvan de plaats waar de laatste tag is gemaakt. Een tag wordt enkel geteld als de bal nog in de handen is van de baldrager als deze getagged is.

Aangeven aantal tags


Zaken die verboden zijn

Contact! Er mag absoluut geen contact zijn. Er mag ook niet aan de speler zijn/haar kleding worden getrokken.

Contact is verboden


Kicks (trappen)! De bal trappen is niet toegelaten in tagrugby.

Kicks zijn verboden


Duiken op de bal! Het is niet toegelaten dat de spelers duiken op een losliggende bal. In plaats hiervan moeten ze op de voeten blijven staan om de bal te spelen.

Duiken op de bal is verboden


Hands-offs! Geen hand-offs op het lichaam of het aangezicht. Ook de hand van de verdediger wegslaan om te vermijden dat deze de tag kan pakken is niet toegelaten.

Hands-off


Opzettelijk inlopen op de verdediging! Om de veiligheid en de vaardigheid van het ontwijken aan te moedigen moet zowel de baldrager als de verdediger ten allen tijde proberen ieder contact met een tegenstander te voorkomen.

Inlopen op de verdediging


Als er één van de regels van tagrugby overtreden wordt, krijgt het ander team een vrije pas op de plaats waar de overtreding begaan is, of 5 meter voor de doellijn als de overtreding binnen de 5 meter of over de doellijn plaats vindt.


Regels voor meer gevorderde spelers

Bij meer ervaren spelers kan er in tagrugby ook de line-out, de scrum en kicken van de bal en de mini maul aangeleerd worden.


De line-out

Spelers van beide ploegen mogen naar de bal springen en trachten deze te winnen, maar er is geen contact tussen beide ploegen toegelaten. Eenmaal dat de bal gevangen is, mag een speler van de tegenpartij deze niet afpakken.

Line-out

De scrum

De scrum is voor de ploeg die de bal inwerpt. In een verder stadium kan men wel toelaten dat men mag strijden om de bal. Dit kan enkel als de ploegen niet gemengd zijn zowel qua geslacht, leeftijd of vaardigheid. Dit kan mits de spelersreeds vroeger de techniek van het scrummen hebben aangeleerd. Alle regels van het spel met betrekking op het spel van -19 jaar voor de scrum en offside kunnen toegepast worden.

Scrum


De mini-maul

De mini-maul kan aangeleerd worden vanaf het stadium 3 of 4. Als men dit op een correcte manier gebruikt, kande mini-maul effectief zijn voor ervaren spelers. Met de mini-maul kan men verdedigers opslorpen en zo ruimte creëren voor de aanvallende ploeg. Als men met mini-maul speelt, kan de baldrager die getagged is, de bal passen (zoals eerder gezien) of de bal vasthouden en zich met de rug naar de verdediger draaien, zodat men aangeeft dat een mini-maul opzet. Bij een mini-maul moet een ploegmaat binnen de 3 seconden contact maken met de baldrager en de bal overpakken.Zij hebben nu twee mogelijkheden.
- Ten eerste kan de tweede persoon nog altijd een pas geven.
- Ten tweede kan men in contact blijven met elkaar en voorwaarts stappen, traag en onder controle. Zij kunnen voorwaarts blijven stapen tot dat twee verdedigers contact maken met de mini-maul. Op dit moment moet de mini-maul stoppen en wordt de bal binnende 3 seconden gepast.
De scheidsrechter moet de spelers aanmoedigen om de bal snel te passen nadat hij 'speel de bal' geroepen heeft.

Mini-maul


Nota:
- Voor de veiligheid moeten de verdedigers die bij de mini-maul contact maken dit op een veilige en gecontroleerde manier doen. (elke speler, van het andere team, dat niet gecontroleerd contact maakt, wordt bestraft met een vrije pas tegen hem/haar)
- De verdedigers moeten van onside positie contact maken met de mini-maul.
- Het is het aantal verdedigers die de mini-maul kunnen doen stoppen, niet de actie van de verdediger die passief moet verdedigen in alle opzichten.
- Elke twee verdedigers kunnen deelnemen aan de mini-maul. Het hoeft niet de verdediger te zijn die de tag heeft gemaakt die deel uit maakt va de mini-maul, alhoewel dit in de meeste gevallen we zo zal zijn.
- Pas wanneer de bal is gepast vanuit de mini-maul, moet de verdediger de tag teruggeven aan de getaggdde baldrager.
- Om statisch spel te voorkomen, moeten de spelers aangemoedigd worden om de bal vrij te maken en te passen net voor de mini-maul niet meer voorwaarts beweegt.
- Als variatie en het aanleren van een nieuwe techniek kande coach aan de tweede aanvaller vragen om een ruck op te zetten door de bal op de grond te leggen.