´Voor ons is ontwerp het belangrijkst, het staat aan de voet van alles wat we doen.´
Groei
Trots is Jay dan ook op het huidige moment. ´Als je kijkt van waaruit we begonnen zijn, en dat was eigenlijk vanuit het niets, hebben we toch een naam weten op te bouwen en veel mensen leren kennen. Mensen komen ook terug en dat is op zich best een prestatie. In de toekomst willen we er meer een full service bureau van maken, zodat je van begin tot eind iets kan betekenen voor de opdrachtgever. We willen ook groeien naar een hogere markt, nu werken we vaak voor het MKB en kleinere ondernemers, maar de ambitie is om de grotere namen te bedienen.´
´Qua ontwerp is er ook nog groei mogelijk, we zijn conceptueel heel sterk, maar we moeten het uiteindelijk wel uit kunnen voeren. Daar is tijd en ervaring voor nodig, dat leer je alleen door te doen. Soms heb je geluk nodig door bijvoorbeeld een opdracht te doen die jou die ervaring oplevert. Het leukst is als ik iets van "scratch" mag maken. Over het algemeen is het werk dan ook altijd wel uitdagend, in de zin van dat het eindresultaat zowel bevredigend is voor ons, als voor de opdrachtgever en dat het daadwerkelijk ook effect heeft gehad.´ Dat die groei ook nodig is, realiseert Jay zich maar al te goed. ´Voor ons is ontwerp het belangrijkst, het staat aan de voet van alles wat we doen. Voor het technische gedeelte kan je altijd wel iemand vinden, of het moet wel heel specifiek zijn. De meeste dingen zijn wat dat betreft toch al eens eerder gedaan door mensen.´ Toch heeft alles een nadeel. ´Eén van de nadelen is dat het geen negen tot vijf baan is, dan weet je wanneer je thuis bent. Maar soms ben je lekker bezig dan wil je gewoon verder gaan. Dat betekent wel dat het erg lastig wordt dat mensen op jou kunnen rekenen. Daar staat tegenover dat je makkelijker je tijd kunt indelen, als je een keer thuis werkt, kan je dingen doen die je normaal niet kunt doen.´
´Ook wanneer het niet goed gaat, je vind toch altijd wel je weg.´
Vraag
´In principe is er altijd behoefte aan, gezien de marketing en communicatie. Bedrijven moeten altijd naar buiten treden. Dus dat zal altijd wel lopen, dan is alleen de vraag aan wie wordt het uitbesteed? Niet dat we merken dat de concurrentie veel opdrachten weg kaapt . Maar als je al twee of drie jaar samenwerkt en klanten weten waarvoor ze jou kunnen gebruiken en wat ze van je kunnen verwachten, dan stappen ze niet snel over.´ Jay is daarom positief gestemd over de vraag in de toekomst. Wel voelt Terra Preta een bepaalde ontwikkeling in de markt. ´Eén á twee jaar geleden startten veel meer bedrijven en ze waren makkelijker in het besteden van hun budget. Nu zijn ze wat terughoudender daarin. Desondanks merken we dat ook wanneer het niet goed gaat, er toch veel mogelijkheden zijn. Het is niet altijd dat wanneer het goed gaat, dat je dan alleen kansen hebt. Ook wanneer het niet goed gaat, je vind toch altijd wel je weg. Voorheen was het makkelijker om opdrachten binnen te halen, eerst zat je bijvoorbeeld met twee partijen en nu is dat met vier partijen, dus wat dat betreft heb je meer concurrentie. Je moet gewoon wat harder je best doen.´