Onderzoek: E-Health

Gemaakt door:

José Thomas

Studentnummer: 549778

549778@student.inholland.nl

Inhoud

  1. Inleiding.
    • Waarom E-health?.
  2. Hoofdvraag: Hoe kan eHealth de zorg verbeteren? of Hoe kan eHealth verbetert worden?
  3. Wat is eHealth?
  4. Wat is het eHealth aanbod op dit moment?
    • Persoonlijk Gezondheid Dossier.
    • Zorg op afstand.
    • Domotica en het slimme huis.
    • M-health.
    • Wearables.
  5. Welke voordelen en nadelen heeft E-health voor de patiënt?.
    • Voordelen voor patiënten.
    • Nadelen voor patiënten.
  6. Wat kunnen we de komende 5 jaar verwachten van E-health aanbod?
    • Welke ontwikkelingen en onderzoeken zijn er op dit moment?
    • Hoe zal eHealth zich ontwikkelt hebben over 5 jaar?
  7. Bronnen.
  8. Inleiding

    Waarom E-health?

    Voor het vak ICT Trends, hebben de eerste jaars leerlingen van Business IT & Management, een opdracht gekregen om onderzoek te doen naar een Trend in de ICT.

    Dit vak wordt gegeven door Cora Paul, in de eerste 10 weken van de opleiding.

    Mijn interesse in het onderwerp E-health is ontstaan door mijn eigen ervaring met de Gezondheidzorg.

    Ik ben zelf afgelopen jaren veel in ziekenhuizen en revalidatiecentra geweest.

    Daar heb ik gemerkt hoe belangrijk dit is voor de zorg, zowel uit eigen ervaring als van gesprekken met zorgverleners en patiënten. Ben ik erachter gekomen dat hier nog best veel in te verbeteren valt. Het lijkt mij dan ook heel interresant om uit te zoeken hoe. Daarvoor moet ik eerst weten, wat het precies is, wat de mogelijkheden zijn en tegen welke problemen mensen in de zorg aan lopen.

    Ook wil ik zoeken naar het antwoord of er al plannen zijn om die problemen aan te pakken, welke kansen zien zorgverleners, patiënten en ICTers hierin.

    Hoofdvraag: Hoe kan eHealth de zorg verbeteren? of Hoe kan eHealth verbetert worden?

    Wat is eHealth?

    “eHealth is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, met name internettechnologie, om gezondheid en gezonheidszorg te ondersteunen of te verbeteren.”

    Dit is de definitie die het RVZ sinds 2002 hanteert voor eHealth.

    eHealth is een verzamelnaam van verschillende toepassingen in de zorg, je kan hierbij denken aan de e-overdracht tussen zorgverleners. Maar ook tussen zorgverlener en patiënt door middel van het elektronisch patiënten dossier.

    Ehealth wordt beschouwd als een nieuwe vorm en organisatie van de gezondheidszorg.

    Het is bedoeld om de oude vorm hiervan, te verbeteren of zelf te vervangen.

    Hiermee worden de zorgmogelijkheden die er nu zijn, geoptimaliseerd en zo efficiënt mogelijk gemaakt. Ehealth is dus gericht op kwaliteitsverbetering en doelmatigheid van preventie en zorgtrajecten.

    Wat het aanbod nu is van eHealth, zal in het volgende hoofdstuk duidelijk worden.

Wat is het eHealth aanbod op dit moment?

eHealth staat nog in de kinderschoenen, de patiënten en zorgverleners zijn nog terughoudend met het gebruik hiervan. Dat heeft verschillende redenen, als het niet kunnen gebruiken van eHealth(het niet beschikken van eSkills), niet weten welke mogelijkheden er zijn, ze weten ook niet hoe het met de privacy gesteld is. Dat zijn redenen waarom het nog niet volop gebruikt wordt, meer over nadelen en voordelen, wordt verteld in het hoofdstuk: ‘Wat zijn de voor- en nadelen voor de patiënt?”. Het aanbod in eHealth is nog groeiende, het gebruik hiervan wordt geregistreerd door Nivil en Nictiz. In opdracht van Minister Schippers Sinds 2013 is deze monitor er en hierop is te zien dat het gebruik van eHealth stijgt in 2014.

Dan ga ik nu in op het aanbod van eHealth.

Ik ben zelf bij mijn eigen apotheek, gaan vragen over het delen van medische gegevens. Daar heb ik een flyer en een inschrijfformulier meegekregen. In deze flyer staat informatie over het uitwisselen van medische gegevens via het LSP, Landelijk Schakelpunt.

Het LSP

Het LSP heeft een beveiligd netwerk waar zorgverleners hun computersysteem op kunnen aansluiten. De huisarts en apothekers leggen medische gegevens van hun patiënten vast in een persoonlijk dossier.

Wanneer de huisarts of apotheek gebruikt maakt van LSP, kunnen zij aan de patiënt vragen om toestemming voor het beschikbaar stellen van zijn of haar medische gegevens. Als de patiënt hier toestemming voor heeft gegeven, dan geeft de huisarts of apotheek door aan het LSP dat er gegevens over u beschikbaar zijn. Andere zorgverleners kunnen dan de actuele medische gegevens opvragen van de patiënt. Dit mag alleen wanneer het nodig is voor de behandeling. In het netwerk staat alleen het BSN van de patiënt en welke huisarts en apotheek gegevens beschikbaar hebben. Deze gegevens zijn niet opgeslagen in het LSP. Wanneer er gegevens beschikbaar zijn dan kan de zorgverlener deze opvragen en inzien. Op deze manier kunnen zorgverleners de actuele informatie inzien over de patiënt, ook ’s avonds en in het weekend.

Persoonlijk Gezondheid Dossier

Zorg op afstand.

Naast dat je kan mailen met de zorgverlener en medicatie online kan bestellen via apotheek of huisarts. Kan een zorgerlener zoals huisarts, vanaf 9 september 2014 ook ‘Patient Hub’ gebruiken. Patient Hub is een product van focus cura, waarmee zorgverleners op een veilige manier een videoconsult houden met patiënten, maar ook kunnen ze overleggen via ‘patient hub’ met collega’s. Er is nagedacht over de beveiliging, daarmee maakt ‘patient hub’ verschil met bijvoorbeeld skype. Patient hub is peer-to-peer en Skype gaat via third party services. Patient hub is: FIPS 140-2 gecertificeerd 256 bit AES encrypted en voldoet aan de NEN7510 en 7512 normeringen.

http://www.smarthealth.nl/2014/09/09/welkom-de-virtuele-wacht-en-spreekkamer/

Domotica en het slimme huis

Door domotica toe te passen in de zorg, bijvoorbeeld in huizen waar ouderen wonen. Kan ervoor gezorgd worden dat ze langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Zo kan er door middel van beweging sensoren, die ook in inbraakalarmeringen worden gebruikt zien of de bewoner nog actief is. Een zorginstelling of familie kan ge-alarmeerd worden wanneer dit niet het geval is. Ook kan het brandalarm hier aan gekoppeld worden.

Er zijn ook handige systemen bedacht, voor bijvoorbeeld het koken. Als een bewoner wil gaan koken moet deze eerst een schakelaar aanzetten, dan gaat gelijk het aanrecht verlichting aan. Als de bewoner vergeet het gas uit te zetten en het huis verlaat. Dan wordt het gas en elektrische kookaparatuur zoals oven automatisch uitgeschakelt.

M-health

Nieuw onder eHealth is mHealth, dat zijn zorgdiensten, gezondheidsinformatie, leefstijlapps op een smartphone of tablet.

Wearables

Wearables zijn apparaten, die je op/aan je lichaam draagt. De technologie in het apparaat heeft contact met de drager. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een smartphone met een applicatie, die je harslag meet en opslaat, terwijl je aan het hartlopen bent. Zo’n smartphone bevestig je bijvoorbeeld aan je arm.

Enkele voorbeelden van wearables, die al op de markt zijn: Google Glass, smartwatch, Jawbone UP.

Veel wearables worden gebruikt om je gezondheid bij te houden, zoals het aantal caloriën dat je verbrandt heb of nog moet verbranden om bijvoorbeeld een persoonlijk doel te behalen. Maar ook het tellen van het aantal stappen en meten van hartslag.

Enkele voorbeelden van wearables die nog in ontwikkeling zijn.

- UpRight, wearable die je op je rug plaatst. Bij een ingezakte/verkeerde houding gaat deze trillen om je er aan te herrineren dat deze houding niet goed is.

- OrCam:

Voor mensen met visuele beperking.

Het is een klein apparaatje dat je aan een brilpootje kunt bevestigen. OrCam herken en leest tekst voor, dankzij tekstherkenning. In de toekomst willen de makers van OrCam zich ook gaan richten op het herkennen van plaatsen en gezichten.

- OMsignal: intelligente shirts.

Nauwsluitende shirts met sensoren, hiermee kan je meten: hartslag, ademtempo en –diepte, aantal genomen stappen, vochtigheidsgraad om te meten hoeveel vocht je verliest. Deze shirts kunnen gewoon in de wasmachine, wel moet dan eerst het kastje afgekoppeld zijn

Welke voordelen en nadelen heeft E-health voor de patiënt?

Voordelen voor patiënten.

Zorgverleners kunnen door middel van het elektronisch patiënten dossier, sneller aan gegevens komen van de patiënt. Hierdoor heeft de zorgverlener bijvoorbeeld een huisarts op de huisartsenpost, een overzicht van de bestaande klachten, eventuele chronische ziekten en het medicijngebruik. Hierdoor kan hij een beter advies of behandeling geven en worden fouten doordat de informatie onvolledig is voorkomen.

Het maken van een afspraak kan met behulp van eHealth ook online gebeuren, je kan de zorgverlener mailen in je eigen tijd.

Doordat de patiënt korte vragen kan e-mailen naar de zorgverlener, bijvoorbeeld over medicijngebruik. Stel de patiënt heeft astma, de laatste tijd is die patiënt wat sneller benauwd en merkt dat hij/zij achteruit gaat. Dan kan de patiënt ook vragen via e-mail of de medijcen verhoogt mogen worden. Als de arts dat goed, vin kan hij/zij dat gelijk doen, mocht de arts vragen hebben. Kan dit ook gesteld worden via e-mail of advizeren als nog een afspraak te maken. Hierdoor wordt het zelfmanagement van de patiënt vergroot.

Door middel van elektronische agenda’s kan de patiënt efficiënter afspraken plannen met behandelaars. Stel iemand moet een longfunctie blazen, dan naar de longarts er vervolgens naar de longverpleegkundige. Als de patiënt in een oog opslag kan zien, dat er een dag is om ze alle op dezelfde dag te plannen. Dan is dat veel makkelijker dan het over 3 dagen te verspreiden. Dit kost veel tijd en energie. Als de patiënt van alle 3 de behandelaars inclusief eigen agenda kan zien, wanneer er plek vrij is, dan is het voor de patiënt ook makkelijker om te plannen. Zo hoeft de patiënt dan bijvoorbeeld maar 1 dag vrij te nemen in plaats van 3.

Op die manier worden ook de kansen op een baan vergroot voor deze doelgroep, omdat ze minder vrij hoeven te vragen dan voorheen.

Er komen nog meer voordelen aan voor de eHealth, zoals bijvoorbeeld IBM Watson, een computer met cognitieve intelligentie, in de toekomst zal deze computer artsen helpen met het maken van een goede diagnose. Meer over Watson staat in het gedeelte over het aanbod van eHealth.

De doe-het-zelf patiënt

Huisartsen en andere zorgverleners zien dat steeds meer patiënten op eigen initiatief hun gezond thuis meten, dat doen ze door zelfmeetapparaten. Die je in webshops, maar ook steeds meer in “fysieke” winkels kan krijgen. En vaak ook kan verbinden met je smartphone, laptop of tablet. Deze metingen blijken vooral nuttig te zijn voor mensen met chronische aandoeningen. Om dat het thuis vaker gemeten word dan wanneer je elke keer een afspraak moet maken bij de huisarts. Door het vaker te meten, krijg je een duidelijker beeld van de gezondheid dan tijdens een moment opname bij de huisarts. Zo zijn bijvoorbeeld hartritmestoornissen sneller te zien. Er zijn echter ook nadelen van deze thuismetingen. Dat wordt in het volgende hoofdstuk omschreven.

Trendition, heeft een overzicht van ongeveer 700 apparten waar je deze zelfmetingen kan doen. Die is te zien op de website: http://sharing.nictiz.nl/meetjegezondheid/

Nadelen voor patiënten.

De nadelen van eHealth, het is nu vooral nog het gebrek aan informatie over eHealth. Hierdoor ontstaat een groote onzekerheid bij zowel patiënten als zorgverleners.

Er ontstaan veel vragen over: de veiligheid, privacy en ethiek.

Patiënten zijn bang dat andere mensen zoals, werkgevers makkelijker bij hun medische gegevens kunnen komen. Daarnaast hebben mensen behoefte aan persoonlijk contact, de “warme” kant van de gezondheidzorg. Dat is namelijk meer dan alleen een diagnose stellen en het verhelpen van de klacht. Het gaat er ook om dat je gehoord wordt en begrepen wordt. De angst is er dat dit komt te vervallen door de nieuwe technologiën.

Bron: “ http://www.smarthealth.nl/2014/10/09/nictiz-ehealth-monitor-2014-grootschalige-inzet-blijft-uit-volop-kansen/

Een ander nadeel is, dat er op internet veel informatie te vinden is over ziektes. Als iemand klachten heeft wordt er tegenwoordig vaak op internet naar een antwoord gezocht. Mensen zonder medische opleiding, denken nu zelf dat ze weten wat ze hebben. De gevolgen die dit kan hebben, kan bijvoorbeeld zijn dat mensen of heel bang worden voor iets ernstigs en de arts niet geloven. Maar het tegenovergestelde kan ook. Dat mensen denken, dat bepaalde klachten niets voorstellen om dat ze niet iets ernstigs hebben gelezen op internet. Dan gaan ze bijvoorbeeld helemaal niet naar de dokter, terwijl er misschien wel iets aan de hand is.

Een ander nadeel is dat er nog een oudere generatie is, die weinig of geen kennis heeft over internet, smartphones of computers. Het is belangrijk dat hier rekening mee gehouden wordt, dat het niet als vanzelfsprekend word gezien dat iedereen kan mailen naar de zorgverlener of op internet kan zoeken naar de website van bijvoorbeeld het ziekenhuis.

Nadelen doe-het-zelf patiënt.

Een aantal nadelen van thuismetingen zijn dat het kan leiden tot ongerustheid van gezonde mensen. De zelfmetingen kunnen namelijk ook veel fout positieven opleveren, waardoor gezonde mensen denken dat ze wat onder de leden hebben. Voor een arts is het dan moeilijk om uit te leggen, dat het ook fout positief kan zijn.

Daarnaast is er nog geen officieel keurmerk voor zelfmeetapparaten. Hierdoor weet je niet hoe betrouwbaar deze apparaten zijn. Veel zorgverleners zijn daarom ook voorstander van een keurmerk voor zelfmeetapparaten, zeker omdat de overheid wil dat er meer zelfmetingen worden gedaan.

Wat kunnen we de komende 5 jaar verwachten van E-health aanbod?

Welke ontwikkelingen en onderzoeken zijn er op dit moment?

De ontwikkelingen die er op dit moment zijn er wat het allemaal inhoud is te veel om op noemen. Veel hiervan zal zeker aanbod komen.

Een belangrijk ontwikkeling in Nederland is de samenwerking van Nictiz en het UMC Radboud, samen zijn zij Trendition. Het UMC Radboud heeft nu het REshape Innovation Center. Met als motto: Stop met praten, start met doen. Het belangrijkste doel van hun is om de rol van de patiënt, te “upgraden” in zijn zorgproces. Namelijk van patiënt die centraal staat naar een patiënt als gelijkwaardige partner. Maar ook willen ze inspelen vraagstukken van de stijgende zorgkosten, toenemende zorgvraag en de vraag naar gekwalificeerd personeel. Om deze doelen te kunnen nastreven krijgen de nieuwste technologieën een belangrijke rol.

Talent for Care, 5 toekomstige diensten.

FollowCura(slim ziekenhuisbandje met app die voor, tijdens en na een ziekenhuisbezoek viatle functies kan meten.)

RevaliDaan (pleister, voor meer inzicht in herstelproces, revalidatie)

PluiSzorg (een ring, thuiszorg, gericht op pluisgevoel)

Je Betere Ik (game en wearable, GGZ)

WhatSpruit (wearable ketting met sensoren voor aanstaande moeders, Verloskunde.)

Google: video-consult met dokter.

Publicatie datum: 13 oktober, Anna Jacobs, Smarthealth, nieuws.

Gebruikte bron: http://www.engadget.com/2014/10/11/google-tests-doctor-video-chats/

Google start test met video-consults. Google is bezig met een nieuw experiment. Namelijk de uitbreiding van Helpouts, een google dienst die in de zomer van 2013 werd geïntroduceerd.

Als je via Google zoekmachine zoekt naar gezondheidsinformatie, dan kan je een suggestie krijgen. Om via video-chat contact te zoeken met een arts.

Details over de nieuwe service zijn nog niet bekend.

Watson IBM (cognitieve intelligentie)

Watson en de nieuwe era, cognitive computing.

Met IBM Watson kan de zorg verbeterd worden. Op het moment dat iemand bij de huisarts komt dan heeft de huisarts een paar minuten om even het dossier te lezen, de “nieuwe klachten” te horen om vervolgens met de kennis die hij heeft een diagnose te stellen, om daarna advies of behandeling te geven.

Op dit moment krijgen zorgverleners een overload aan informatie over nieuwe behandelingsmogelijkheden, prodecdures, onderzoeken en nieuwe inzichten. Maar ook steeds meer patiëntendossiers met alle behandelplannen die erbij horen. Er is te veel informatie en te weinig tjid voor de zorgverlener om dit allemaal te lezen en te verwerken.

IBM Watson kan hier veel in betekenen, al die data wat voor artsen te veel is wordt uit handen genomen. Watson kan die data veel sneller lezen er vergelijken en op die manier aan een antwoord komen. Alle kennis die Watson heeft is ook up-to-date en wereldwijd. Watson voert analyses uit en komt met een antwoord of oplossing met onderbouwingen op de vraag die de arts stelt.

Watson kan de menselijk taal lezen en begrijpen, Watson heeft zo interactie met menselijke experts op bijvoorbeeld het gebeid van Gezondheid. Watson onthoudt alles wat hem is geleerd en gebruikt deze kennis om vragen te beantwoorden. Wanneer een vraag van de arts, niet duidelijk is zal Watson vragen om deze anders te formuleren. Watson zal niet zelf de diagnoses stellen, maar werkt samen met de behandelaar. Er is dus altijd menselijke interactie met de patiënt.

Er is nu een groot project binnen de zorg gestart waarbij IBM Watson wordt gebruikt om hulp te bieden bij de behandeling van kanker.

Bronnen

Noem minimaal 7 bronnen die je gaat gebruiken.

Theo Thomas (IT-architect, IBM), voor informative over onder andere IBM Watson.

TOP 3 meest waardevolste bronnen:

www.Nictiz.nl

www.Smarthealth.nl

Het UMC radboud reshapecenter

http://radboudreshapecenter.com/

http://www.ehealthacademy.nl/page/wat-is-ehealth [JT7]

http://ehealthnieuws.blogspot.nl/2014_09_01_archive.html [JT8]

http://www.rvz.net/uploads/docs/Achtergrondstudie_-_E-health_in_zicht.pdf

file:///C:/Users/Jos%C3%A9/Downloads/E-health_en_domotica_in_de_zorg-_kans_of_risico-.pdf

http://zorgzine.npcf.nl/e_health

http://www.npcf.nl/

https://www.mijnzorgnet.nl/

www.cure4.nl

http://www.qaeh.nl/ [JT9]

http://www.nutech.nl/gadgets/3818358/overheid-wil-meer-nieuwe-technologie-in-zorg.html

http://www.zorg-en-ict.nl [JT10]

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/philips/23113762/__Philips_verder_op_twee_sporen__.html [JT11]

http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/living-online/ehealth-and-ageing

http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/eu-policy-ehealth [JT12]

www.vzvz.nl [JT13]

http://www.frankwatching.com/archive/2013/08/22/mobile-wearable-computers-en-big-data/ [JT14]

http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/27/e-health-wat-houdt-zorgverleners-nog-tegen/