Zandhappen in Libië
de Reis introductie
(door Travel-trek gastschrijvers Ellen en Peter)
Het idee
Allereerst zal ik ons even voorstellen.
Peter |
Ellen |
Wij zijn Peter en Ellen en gaan normaal gesproken op grote vakantie per motor. Peter is tijdens onze trip de chauffeur en ik fungeer als routeplanner, fotograaf en in dit geval ook schrijver.
Onze favoriete bestemmingen zijn mede door het weer en de wijze van vervoer Portugal, de landen rond de Middelandse zee en de eilanden in de Middelandse zee.
Voor ons zijn de twee meest onvergetelijke motorvakanties een rondrit door Amerika en door het Midden Oosten.
Voor de trip door Amerika hebben we de motor per schip verzonden en zijn wij naar Miami gevlogen. De tocht ging van Miami tot San Francisco en vanwege de achtergelaten motorkrat weer terug naar Miami, met al de daar tussenliggende
"highlights".
Onze
tweede onvergetelijke motor avontuur bracht ons via Griekenland (het
eiland Samos) dwars door het binnenland van Turkije naar Syrië, Jordanië
inclusief Wadi Rum en Petra, en via Israël weer terug met de boot naar
Pireus.
Dus, toen onze vrienden Paul en Ina meer dan een jaar geleden opperden om naar Libië te gaan waren we gelijk enthousiast.
In motorbladen had ik jaren geleden al iets over Libië gelezen en ook omdat toch al verschillende reisorganisaties rondeizen boeken naar dit land, leek het ons verstandig te gaan voor het massatoerisme hier oprukt.
De voorbereiding
Peter
en ik zijn gewend om altijd samen op vakantie te gaan, net als Paul en
Ina. Maar om Libië
individeel binnen te komen moet je een groep van drie personen zijn, dus
dat komt goed uit.
Toch
moesten er verschillende dingen worden geregeld.
Hoe kom je
in vredes naam aan een "uitnodiging"?
Via
links kwamen we op de site van Arkno-tours.
En………….jawel!!!!
Vorige week kregen we van hem de felbegeerde uitnodiging toegestuurd!
Een volgende vraag was: hoe verzekeren we de motorfietsen aldaar?
Na
op internet gesurft te hebben kregen we via de sites www.Libyaonline.com
en www.sahara–overland.com
met de daarbijbehorende links antwoorden op onze vragen o.a. dat
we de motorfietsen ter plekke aan de Libische grens moeten verzekeren en
een soort borg moeten betalen.
De
hindernissen die we in Nederland moesten nemen zijn genomen, de inentingen
hebben we gehad
….
***
Het
is nu nog maar een paar dagen voor vertrek en er is inmiddels het één
ander gebeurd!
Paul
en Ina hebben hun Yamaha XT600E ingekrat en deze is klaar voor vervoer
naar Tunis. Woensdag brengen ze de krat naar het vervoersbedrijf dat zorgt
dat de krat zaterdag vanuit Marseille met de boot mee kan.
We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor Libië |
Wij
gaan op onze trouwe makker die we al 7 jaar hebben, een BMW R 100R van
1992 met bijna 117.000 km op de teller. Toen we de motor 7 jaar geleden
kregen had deze slechts 33.000 km gelopen en nooit heeft hij ons in de
steek gelaten, tot…………….
…………….Ja
hoor, Peter had hem na de winterstop in elkaar gezet en tijdens het eerste
ritje hoorde hij een “geluid”… met als gevolg een beste reparatie!
Er mocht gelijk niet meer mee worden gereden.
Bij
de dealer was er een wachttijd van vier weken voor reparaties, maar
gelukkig kon de motor, door overwerk op tijd worden gerepareerd.
Hier
geldt dus het gezegde: “Elk nadeel heeft (lees: hebt) zijn voordeel”,
want stel dat het onderweg naar de boot zou zijn gebeurd, of helemaal in
het zuiden van Libië….
Niet
alleen onze vakantie zou in het water zijn gevallen (een beetje vreemde
uitdrukking voor een reisje naar Libië), maar ook die van Paul en Ina!
Een
halve liter olie, een nieuwe binnenband en de set standaard-gereedschap
moeten nu voldoende zijn om de rit te voltooien. Voor het eerst nemen we
een nieuwe binnenband mee, want aangezien de wegen waarschijnlijk niet
allemaal "zoab" zullen zijn leek ons dit toch wel verstandig!
Paul
heeft gelukkig een pompje, want tsja….. wie zal anders die band
opblazen???
Voorheen
namen we ook wel kabels mee, maar wat je bij je hebt gaat toch niet
kapot….
Reisplan
De (geplande) route staat inmiddels vast (zie de stippellijn in de routekaart)..
Paul
en Ina vliegen zondag 25 april naar Tunis, en wij komen dezelfde dag met
de boot vanuit Genua in Tunis aan. Daar worden de motoren in elkaar gezet
en wij gaan bij Ben Guerdane de grens over waar wij tevens een gids
krijgen toegewezen.
Bij
het aanvragen van de visa moesten we een naam van een hotel opgeven,
hetgeen we ook hebben gedaan, maar uit andere reizen is gebleken dat
niemand dat ooit controleert, maar het opgegeven hotel staat in Zuwarah.
Vandaar
gaan we via de opgravingen van Sabratha naar Tripoli. Daar zullen we toch
enkele dagen blijven voordat we via Gharyan en Nalut, waar we de 300 jaar
oude graanschuur(qsar) gaan bekijken, naar Ghadamas rijden. Deze stad
wordt de “Parel van de Woestijn” genoemd, en wij stellen ons er ook
heel wat van voor.
Hierna
is het de bedoeling dat we naar het woestijnstadje Ghat rijden, dit zal
tevens ons meest zuidelijke punt van Libië zijn. We zijn hier van plan
een trip van een paar dagen te gaan maken met een 4WD door het Akakus
gebergte waaronder de Takharkhouri pas.
Mocht
dit om wat voor een reden niet mogelijk zijn dan is ons alternatief de
krater Waw al Namus.
Vervolgens
trekken we weer noordwaarts waar we de Ubari meren willen bekijken en
proberen wederom daar een trip met een 4WD van enkele dagen te maken.
Tegen
die tijd wordt het langzamerhand tijd om helemaal naar het noord-oosten te
gaan, Benghazi en omstreken.
Het
glooiend landschap moet hier fantastisch zijn en veel weghebben van
Toscane. In deze omgeving zijn nog enkele Griekse opgraafplaatsen en
watervallen te bezoeken.
Helaas
moeten we vandaar de terugtocht aanvaarden, waarbij we onderweg Leptis
Magna aan gaan doen, waarschijnlijk het meest bekende van Libië.
Paul
en Ina gaan weer naar Tunis om de motor te demonteren en vandaar in het
vliegtuig naar Nederland te pakken, en wij weten nog niet wat we gaan
doen.
Misschien
met de boot vanuit Tripoli naar Malta of Sicilië, of vanuit Tunis naar
deze eilanden, of misschien wel meteen met de boot vanuit Tunis naar
Genua….?
Dit
is ook voor ons nog een verrassing….
We
houden jullie op de hoogte!
.