Schrijven voor het web

Zeven redenen om webtekst serieus te nemen.

Zeven argumenten om u te verdiepen in een nieuw genre: webtekst.

1) Te veel informatie
Het web bevat steeds meer informatie. Websites worden wel groter, niet kleiner. Alle bezoekers wurmen zich langs dezelfde webingang. Wie schrapt alle ballast op de homepage?

2) Slechte presentatie
Veel websites gebruiken de site als prullenbak, door oude informatie te herkauwen. Voor het maken van de vertaalslag naar de kritische webbezoeker is meestal geen tijd. Terwijl juist onbegrijpelijke knoppen, onduidelijke titels en 'Klik hier' hyperlinks de grote boosdoeners blijken te zijn als het gaat om toegankelijkheid van websites.

3) Volwassen bezoek
Steeds ouder, serieuzer en professioneler worden de websurfers. Zozeer dat het vanaf nu beter is te spreken van 'webbezoekers': de vergelijking met een soort strandvakantie loopt steeds meer mank. Een beetje professionele bezoeker ontvangt 20 e-mailtjes per dag; in vliegende haast wil hij of zij op uw website snel geholpen worden.

4) Dynamische websites
In de wereldwijde concurrentie van het web wordt steeds hogere eisen gesteld aan de actualiteit. Vaak worden daarom zogenaamde 'dynamische' websites gebruikt, waar de website elke minuut bijgewerkt kan worden via een 'database' van gegevens. Ook tekst is een soort invulformulier van deze database. De verschillende bouwers hebben hiervoor allemaal hun eigen inhoudsinstrumenten (of 'contenttool'). Alleen een webschrijver weet je ook te vertellen wat je vervolgens moet je invullen.

5) Zoekmachines
Op het web gaat het woord aan het beeld vooraf. Voor webbezoekers ook maar één klik hebben gezet, hebben ze al een woord ingevuld: als trefwoord in de zoekmachine of als webadres op de locatieregel. En: goede woorden vertegenwoordigen grote waarden, vandaar de prijzen die betaald worden voor een mooi webadres (www.computer.com was miljoenen dollars waard).

6) Hoge verwachtingen
De economische verwachtingen rondom het web beginnen astronomische vormen aan te nemen. Niemand had vijf jaar geleden de megafusie van een Internetprovider met een traditioneel miljardenconcern als Time Warner durven voorspellen. Uw heldere webtekst is dus geld waard: een begrijpelijke website levert meer omzet op.

7) Eenvoudige oplossingen
Onderzoek wijst uit: goede webtekst vergroot de effectiviteit van de website. Belangstelling voor een volgende stap in uw carrière? Concentreer u op de volgende basis schrijfvaardigheden: