Geschenk inkt

Van de Tang, Song en Yuan dynastie kwam speciaal de Song dynastie, waarin veel inktmakers werkzaam waren, naar voren. De in Huizhou geproduceerde inkt behoorde tot een eenheids-inkt met gebrek aan verandering en was hoofdzakelijk alleen voor tribuutartikelen voor het keizerlijk hof of als inkt voor schilderkunst en kalligrafie en het schrijven van literaten bestemd. In de latere Ming dynastie steeg de handel met Europa en hierdoor ook de binnenlandse economie en stap voor stap bloeide ook de inktmarkt op. Voor de vervaardiging van Huizhou inkt brak een gouden periode aan en tegen deze achtergrond ontstond de geschenk inkt, zoals de tijd dat vereiste.
Geschenk inkt kan in drie soorten worden verdeeld:
Acht kinderenTen eerste, "Huwelijksceremonie inkt" als "Mandarijneenden spelen op water", "Draak negen kinderen", "Feniks negen kuiken", "Honderd kinderen afbeelding" enz. die het geluk van uitstekende nakomelingen symboliseren, veel kinderen veel voorspoed; acht kinderen2

 

 

 

 

 

acht onsterfelijkenTen tweede, "Geboortedag geschenk inkt" als "Acht onsterfelijken", "Groep heiligen op geboortedag feliciteren", "Honderd langleven afbeelding" enz. verzinnebeelding van rijkdom, eer en lang leven, gelukkig en tevreden;

BoekvormTen derde, "Studenten geschenk inkt" als "Achttien geleerden", "Vreugde van de literaten: muziek, schaak, kalligrafie en schilderen", "Literatuur hof essentie" enz. wat een nobele en onbezoedelde interesse symboliseerd, studeren en succes behalen.
Geschenk inkt maakt uitmuntend gebruik van de toepassing van veel goudkleurig materiaal, uitwendig prachtig maar het roetmateriaal is van mindere kwaliteit dan functionele inkt. Tijdens de Ming en Qing dynastie werd de geschenk inkt vanwege zijn kunstzinnigheid, de waarnemen en bewonderen eigenschap, verenigd met schoonheid tamelijk gunstig ontvangen en kwam gedurende een bepaalde periode heel snel in de mode. Veel inktmakers grepen hun vakkundigheid aan om zo snel mogelijk "geschenk inkt" aan het volk te presenteren en voor korte tijd overheerste in de inktindustrie een "laat honderd bloeien bloeien" situatie, een strijd om schoonheid en betovering situatie.
Tijdens de periode van de Chinese Republiek vertoonde elke inkt soort een daling in productie en alleen behield "Geschenk inkt" nog een betrekkelijke markt.