Fokker D-21 jager

In 1938 kwam de D-21 bij de LuVA in dienst. Het was een ééndekker met vier vleugelmitrailleurs, die paarsgewijs links en rechts in de vleugel waren gemonteerd. De D-21 had in vergelijking met zijn Duitse tegenstanders een lagere snelheid, maar was wel erg wendbaar. Een nadeel was het vrijwel ontbreken van boordradio's bij de D-21s van de LuVA. Slechts drie D-21s waren hiermee uitgerust. Ook kon het landingsgestel niet worden ingeklapt.
De 1e en 2e JaVA van De Kooy en Schiphol werden op 11 mei op het vliegveld Buiksloot verenigd tot een nieuwe eenheid. De Jagerafdeling op Ypenburg verloor door zware Duitse tegenstand op één na al haar toestellen.
Slechts drie D-21 toestellen hadden een radio aan boord: de nummers 212, 219, en 221.

Fokker leverde ook veel D-XXI jagers aan Finland. Deze speelden een belangrijke rol in de Fins-Russische oorlog (1939-1940).

Finse D-XXI jagers met hakenkruizen
Finse D-XXI jagers met hakenkruizen.
 

Zie ook:
Gebeurtenissen van de 1e JaVA 2e Luchtvaartregiment Ypenburg
Gebeurtenissen van de 2e JaVA 1e Luchtvaartregiment Schiphol
Gebeurtenissen van de 1e JaVA 1e Luchtvaartregiment De Kooy